- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

تأثیر آزادسازی تجارت بر ریسک‌پذیری بانک‌ها در ایران منتشر شد

تأثیر آزادسازی تجارت بر ریسک‌پذیری بانک‌ها در ایران منتشر شد
تأثیر آزادسازی تجارت بر ریسک‌پذیری بانک‌ها در ایران منتشر شد [۱]

مقاله «بررسی آزاد سازی تجارت بر رفتار ریسک پذیری بانک در بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران» تاثیرپذیری بانک ها ناشی از آزادسازی تجارت را مدنظر قرار داده است.

به گزارش توسعه پویا [۲] به نقل از کانال تلگرامی طرفداران خوب بیمه دانا، «آیا آزادسازی تجارت بر ریسک پذیری بانک ها در ایران تاثیرگذار است؟» این پرسشی است که بسیاری از پژوهشگران و تحلیلگران حوزه اقتصادی از زوایای گوناگون در قالب پژوهش های علمی اعم از مقالات، کتب و کارهای تحقیقاتی به آن پرداخته اند.

«بررسی آزاد سازی تجارت بر رفتار ریسک پذیری بانک در بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران» عنوان مقاله ای است که مجید ثابتی آقابزرگی در قالب علمی_پژوهشی به نگارش در آورده است. این مقاله در «دومین کنفرانس بین المللی ایده های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری» در شهر کپنهاگ دانمارک ارائه و در مجموعه مقالات کنفرانس منتشر شده است.

هدف پژوهش فوق، بررسی تاثیر آزاد سازی تجارت بر رفتار ریسک پذیری بانک است. جامعه آماری ، بانک های های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۵ می باشد که به روش حذف سیستماتیک ۱۴ بانک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیه پژوهش از روش رگرسیون داده های ترکیبی استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده های آماری با استفاده از نرم افزار Eviews ۹ انجام شده است. براساس نتایج آزمون اثر سه متغیر آزادسازی تجارت، بازده سالانه دارایی و نسبت دارایی های کل به حقوق ماهیانه بر ریسک پذیری بانک ها تایید شده و از طرفی یافته ها نشان می دهد که رابطه معناداری بین سود خالص سالیانه و ریسک پذیری بانک ها وجود ندارد.

این مقاله هم اکنون در سایت سیویلیکا به نشانی «https://civilica.com/doc/1425857» در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

[۳] [۴]