- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

بیمه توقف کسب و کار، مسئولیت اجتماعی در برابر ویروس کرونا بود

بیمه توقف کسب و کار، مسئولیت اجتماعی در برابر ویروس کرونا
مدیر عامل بیمه تعاون:
بیمه توقف کسب و کار، مسئولیت اجتماعی در برابر ویروس کرونا بود [۱]
یونس مظلومی، از بیمه توقف کسب و کار به عنوان محصولی در راستای مسئولیت اجتماعی و اقدامی برای مانع زدایی توقف کسب و کار در پاندمی کرونا یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا [۲] به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، یونس مظلومی، در بیان چرایی ضرورت راه اندازی بیمه توقف کسب و کار اظهار داشت: متأسفانه ایران از جمله کشورهایی است که نرخ بالایی در ابتلای موارد جدید به این ویروس دارد و به همین دلیل نیز در دوره‌های مختلف توقف‌هایی در فعالیت برخی رسته‌های شغلی صورت گرفته است تا شیوع بیماری کاسته شود که این موضوع، منجر به بروز مشکلات اقتصادی برای بنگاه‌های اقتصادی شده است.

مدیرعامل بیمه تعاون با بیان اینکه در دنیا معمولاً توقف فعالیت‌های کسب‌وکارها در اثر بروز بیماری‌های فراگیر مشمول بیمه نمی‌شود، گفت: در اکثر قراردادهای بیمه توقف کسب‌وکار، بندهای ممانعت ویروسی وجود دارد تا شامل بیماری های گسترده و همه گیر نشود. برای مثال شرکت‌های مهم بیمه دنیا مانند شرکت‌های زوریخ، مونیخ و آکسا چنین ریسکی را پوشش نمی دهند اما شرکت هیسکاس کلیه محرومیت‌های ناشی از عدم دسترسی به دلیل بیماری ها را پوشش می دهد یا شرکت بیمه سوئیس وقفه های تجاری ناشی از بیماری های خاص را پوشش می دهد اما شامل کووید-۱۹ نمی شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن پاندمی در دسته ریسک‌های فاندامنتال اظهار داشت: ابعاد گوناگون این ریسک شناسایی شده و مهم‎ترین آن که هم‌اکنون در سطح جهانی مورد بحث است، تأثیر بر روی کسب‌وکارها و توقف فعالیت آن‌ها است.

مظلومی ادامه داد: بر این اساس، برای پاسخ به تقاضای روزافزون برای کاهش ریسک و زیان ناشی از تعطیلی واحدهای اقتصادی و صدور بیمه‌های توقف کسب‌وکار ناشی از همه گیری کووید-۱۹، بیمه تعاون تلاش کرده است تا محصول جدیدی معرفی کند که از آن به عنوان «واکسن اقتصادی ویروس کرونا» نام برده می‌شود.

مدیرعامل بیمه تعاون افزود: ایده اولیه «بیمه توقف کسب‌وکار ناشی از اپیدمی» در اسفندماه ۱۳۹۸ مطرح شد. در آن زمان تیمی منسجم متشکل از کارشناسان فنی، بیمه اتکایی، مدیریت ریسک و فناوری اطلاعات روی طراحی محصول جدید متمرکز شدند و سرانجام بعد از مذاکرات متعدد با بیمه مرکزی ایران و اخذ مجوزهای لازم، این محصول جدید در شهریور ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد که مورد استقبال صنوف مختلف قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: همچنین قابل توجه است که بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار ناشی از پاندمی تنها در چهار کشور ارائه می‌شود که بیمه تعاون، در کشور جمهوری اسلامی ایران، تنها ارائه‌کننده این بیمه‌نامه در سطح قاره آسیا است.

مظلومی ادامه داد: این بیمه نامه طرح جذابی است، حتی برای خارجی‌ها، به طوری که هم کمیته ایرانی ICC این طرح را برای ICC پاریس ارسال کرد و آن‌جا خیلی استقبال کردند و توضیحاتی خواستند که من برایشان اعلام کردم و هم دانشگاه لیورپول انگلستان یک وبیناری را برگزار کرد که درآن، این بیمه‌نامه به صورت الکترونیک ارایه شد که برایشان جالب بود.

مدیرعامل بیمه تعاون همچنین به تشریح ویژگی‌های بیمه توقف کسب‌وکار ناشی از اپیدمی پرداخت و گفت: در این طرح کسب‌وکارها بر اساس احتمال تعطیلی و توقف فعالیت به دلیل شیوع بیماری به سه دسته تقسیم می‌شوند: کم‌ریسک کم، با ریسک متوسط و پرریسک که تخفیف‌ها یا هزینه هایی اضافی بر مبنای ریسک هر دسته تعیین شده است. این محصول که به طور انحصاری از سوی بیمه تعاون در پاسخ به از دست دادن درآمد ناشی از توقف فعالیت در اثر شیوع بیماری کرونا طراحی شده است، واکسن اقتصادی کووید-۱۹ نیز نامیده می شود و تقریباً تمام کسب‌وکارها و شرکت های تجاری می توانند از این محصول بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: این بیمه نامه به دلیل ریسک خاصی که دارد نیاز به حمایت دولتی دارد که البته با همکاری معاونت اتکایی و ریاست بیمه مرکزی موفق به اخذ اتکایی شده ایم.

مظلومی ادامه داد: همچنین این بیمه نامه در گروه بیمه‌های پارامتریک قرار گرفته که انقلابی در صنعت بیمه محسوب می‌شوند و بر اساس آن، دیگر نیازی به بازدید از محل و… نیست و به محض آگاهی از خسارت، فرایند پرداخت صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل بیمه تعاون اظهار داشت: از آنجا که بیمه‌نامه توقف کسب و کار، ناشی از اپیدمی ‌و پاندمی‌است و مختص به همین دوران است و دیر یا زود ویروس فروکش خواهد کرد، بنابراین شرکت بیمه تعاون آمادگی دارد، بیمه‌نامه جامع‌تری را در همین رابطه وارد بازار کند که بتواند ریسک تعطیلی کسب‌وکارها را در زمان بروز هرگونه اتفاق و رخدادی پوشش دهد که این بیمه‌نامه فقط مربوط به اپیدمی ‌و پاندمی ‌نباشد.

[۳] [۴]