بیمه تعاون در مسیر اخذ مجوز قبولی اتکایی

بیمه تعاون در مسیر اخذ مجوز قبولی اتکایی
بیمه تعاون در مسیر اخذ مجوز قبولی اتکایی

سارا مشایخی، دانش آموخته مدیریت بیمه اکو و مدیریت بازرگانی بوده و به عنوان مدیر اتکایی در شرکت بیمه تعاون مشغول به فعالیت است؛ او در گفت و گوی پیشین خود با نشریه قاصدک به «انعقاد قرارداد در حوزه ریسک های حوادث فاجعه آمیز»، «ایجاد ظرفیت های جدید برای افزایش سهم های واگذاری»، «افزایش همکاری ها با واحد مهندسی و فعالیت مضاعف در حوزه بیمه توقف کسب و کار ناشی از پاندمی با این واحد» و «رصد پرداخت به موقع خسارت به بیمه شدگان اتکایی» به عنوان اصلی ترین محورهای مورد توجه در سال ۱۳۹۹ و برنامه ۱۴۰۰ واحد تحت مدیریت خود اشاره کرده بود. در گفت و گو با او به فعالیت واحد اتکایی شرکت بیمه تعاون پرداخته ایم که در ادامه می آید.

به گزارش توسعه پویا به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون، در نخستین محور گفت و گوی صورت گرفته به مبحث مجوز قبولی اتکایی پرداخته شد؛ شورای عالی بیمه در آیین نامه شماره ۴۰ مصوب اول بهمن ماه ۱۳۸۰ به وضع مقرراتی درخصوص ضوابط تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی پرداخت؛ این شورا سپس در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱، اقدام به اضافه کردن ۶ آیین نامه مکمل به آیین نامه شماره ۴۰ کرد؛ در نخستین اصلاحیه که در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ انجام شد، ماده ۲۰ به آیین نامه مذکور اضافه شده که بر اساس آن آمده است:

«ماده ۲۰- قبول بیمه اتکائی از داخل یا خارج از کشور صرفاً برای مؤسسات بیمه اتکائی مجاز است و مؤسسات بیمه مستقیم مجاز به قبول بیمه اتکائی از سایر مؤسسات بیمه نمی‌باشند.

تبصره- درمواردی که مؤسسات بیمه مستقیم به جهت عضویت در صندوق‌های بیمه محلی، منطقه ای و یا بین‌المللی موظف به واگذاری و قبولی بیمه اتکائی به صورت متقابل می‌باشند، قبول بیمه اتکائی در محدوده مورد تأئید بیمه مرکزی ایران بلامانع است.»

ماده ۲۰ در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ و در سومین مکمل آیین نامه شماره ۴۰ مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و بر این اساس این ماده به شکل زیر اصلاح شد:

«قبول بیمه اتکایی از خارج از کشور صرفاً برای مؤسسات بیمه اتکایی مجاز است. مؤسسات بیمه مستقیم مشروط به داشتن حداقل سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در بیمه‎‌های اتکائی و با رعایت ضوابطی که از سوی بیمه مرکزی ایران اعلام خواهد شد،‌ در حدود ظرفیت نگهداری خود مجاز به قبول بیمه اتکائی از سایر مؤسسات بیمه مستقیم داخلی (اعم از دولتی، غیر دولتی و یا ثبت شده در مناطق آزاد) می‎باشند.»

این ماده در ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ و در پنجمین مکمل آیین نامه شماره ۴۰ با عنوان آیین‌نامه «ضوابط تأسیس مؤسسات بیمه غیردولتی» و به عنوان آخرین تغییرات صورت گرفته در ماده ۲۰ به صورت زیر تصحیح و در حال اجراست:

«ماده ۲۰- انجام عملیات اتکایی برای مؤسسات بیمه اتکایی مجاز است. مؤسسات بیمه مستقیم مشروط به داشتن حداقل سرمایه مورد نیاز برای فعالیت بیمه اتکایی و با رعایت ضوابطی که از سوی بیمه مرکزی ایران اعلام خواهد شد، مجاز به قبولی اتکایی از سایر مؤسسات بیمه داخلی (اعم از دولتی، غیردولتی و ثبت شده در مناطق آزاد) و خارجی می‌باشند.

تبصره- مؤسسات بیمه مستقیم با رعایت شرایط موضوع این ماده برای مدت دو سال به صورت آزمایشی (از تاریخ تصویب) مجاز به قبولی اتکایی خواهند بود.»

سارا مشایخی، مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه تعاون با توجه به آیین نامه مذکور تشریح کرد: پس از برگزاری مجمع فوق العاده، هم اکنون فرایند جذب سرمایه از مشتریان آغاز شده و در پی آن بنا داریم در مسیر دریافت مجوز قبولی بیمه اتکایی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: مجوز قبولی اتکایی دارای مقدماتی بوده که بیمه مرکزی در ماده ۲۰ آیین نامه شماره ۴۰ درخصوص ضوابط تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی به آن اشاره داشته است.

مشایخی توضیح داد: از آنجا که شرکت بیمه تعاون نیز به عنوان یک موسسه بیمه مستقیم محسوب می شود و همچنین به منظور افزایش تاب آوری شرکت و ایجاد رقابت با سایر شرکت ها و نیز رشد شرکت لازم است تا در مسیر دستیابی به اخذ مجوز قبولی اتکایی حرکت کرده و بیش از پیش به آن توجه داشته باشیم.

مدیر بیمه‌های اتکایی شرکت بیمه تعاون اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم ریسک سایر شرکت ها را بپذیریم، نیازمند افزایش سرمایه بودیم که این مهم انجام پذیرفت و بر این اساس مقدمات دستیابی به اخذ مجوز قبولی اتکایی از سوی بیمه مرکزی که به صورت سالیانه ارائه می شود نیز انجام پذیرفت.

وی افزود: توجه به این نکته نیز قابل توجه است که اخذ مجوز قبولی اتکایی به عنوان یک منبع درآمد جدید برای شرکت تلقی شده و امتیازی است که به سبب دریافت آن موجبات ایجاد تنوع در سبد حال حاضر پورتفوی شرکت نیز فراهم خواهد شد.

مشایخی در ادامه به مبحث فعالیت های بین المللی شرکت های بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: ما به خاطر تحریم ها نمی توانیم فعالیت بین المللی داشته باشیم، لکن چنانچه این امکان فراهم شود، مزیت تنوع بیش از پیش می توانست مورد بهره برداری قرار گرفته و موجبات رشد شرکتی را فراهم سازد.

مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه تعاون ادامه داد: تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، نمی توانیم شاهد این مزیت تنوع و رشد باشیم؛ این در حالی است که اساساً کشور ما به لحاظ جغرافیایی می تواند از این قابلیت به صورت چشم گیری بهره مند شود.

وی توضیح داد: هرچند برای کمتر آسیب دیدن شرکت های بیمه اقدامات قابل توجهی از سوی بیمه مرکزی صورت پذیرفت که از آن جمله می توان به بحث صندوق ویژه تحریم اشاره کرد که بر اساس بیمه مرکزی برای نگه داشتن ریسک داخل کشور از تمهیداتی بهره مند شد که البته این طرح در عین مزیت ها، دارای معایبی است؛ چرا که باید توجه داشت مادامی که ریسک ها در داخل کشور نگه داشته شود، خود به تهدیدی بزرگ برای شرکت های بیمه بدل می شود.

مشایخی در خصوص تلاش برای رفع موانع حرکت در مسیر بین المللی نیز اظهار داشت: بیمه مرکزی بیش از تمام شرکت های بیمه ای راغب است تا رفع موانع صورت پذیرد و اساساً خود به عنوان ذی نفع بزرگی در این میان حضور فعالانه دارد. هم اکنون نیز عمده ریسک های بازار داخلی توسط بیمه مرکزی مورد اتکایی قرار گرفته است، فلذا برای آن تلاش کرده و خواهد کرد.

مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه تعاون ادامه داد: جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده، لکن با توجه به اینکه این مبحث به صورت فرادستی تر نیاز است تا مورد بررسی و اجرا قرار گیرد، شاهد تغییرات چشم گیری نبوده ایم.

وی در ادامه به تأثیر اخذ رتبه اعتباری از سوی شرکت بیمه تعاون اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به آنکه در دنیا رایج است هر نهادی که در زمینه اقتصادی فعالیت می کند از سوی موسسات رتبه بندی مورد ارزیابی و درجه بندی قرار گیرد، شرکت های بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به منظور ارزیابی خارجی میزان تاب آوری در بحران ها، شرایط مالی، میزان پاسخگویی به ریسک، تاب آوری نسبت به نوسانات بازار و تغییرات ارز و مواردی از این دست به موسسات رتبه بندی مراجعه می کنند.

مشایخی اضافه کرد: با توجه به اینکه این بینش در بیمه تعاون نیز وجود داشت، برای بررسی به موسسات رتبه بندی مراجعه کرد و موفق به اخذ رتبه قابل قبولی نیز شد.

مدیر بیمه های اتکایی شرکت بیمه تعاون همچنین مطرح کرد: در کنار رتبه بندی اخذ شده، شرکت موفق به اخذ استانداردهای متعدد و گوناگونی نیز شده که نگاه به آن نمایانگر فعالیت شرکت در مسیر شفافیت بیشتر سازمانی و خدمت رسانی مضاعف به مشتریان و نیز اعتمادسازی حداکثری در بین ذی نفعان دارد که از آن جمله می توان به اخذ استاندارد ایزو ۳۱۰۰۰ و دریافت گواهی تعالی اشاره داشت.

وی همچنین با اشاره به برنامه های پیش روی واحد اتکایی اظهار داشت: در حال تمدید قراردادهای اتکایی خود بوده و مذاکراتی را با بیمه مرکزی برای انجام کارهای جدید انجام داده ایم.

مشایخی ادامه داد: همچنین در حال انعقاد قراردادهایی هستیم که تمام ذی نفعان شرکت بیمه تعاون را راضی نگه داشته و موجبات اعتماد بیش از پیش آنها به شرکت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط