بومی سازی ساخت دوراسیون درب باز کن و ماشین تخلیه باتری شماره سه مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی

ساخت دوراسیون درب باز کن و ماشین تخلیه باتری شماره سه مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی با موفقیت انجام و بومی سازی شد.

به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، جواد نورمحمدی مهندس ارشد مکانیک کک و زغال گفت : در سال ۱۳۹۱ که باتری شماره سه کک سازی راه اندازی شد،تعداد ۲۳ ردیف قطعه خاص مربوط به آن شناسایی گردید که نیاز بود هر یک از قطعات،یک رزرو در محل کارخانه داشته باشند تا خط تولید متوقف نشود.
وی افزود : طی مکاتباتی که با سازندگان دو کشور چین و اکراین انجام شد آنها تامین این قطعات را پذیرفتند اما متاسفانه این پروژه را صرفاً با ارائه دو قطعه از ۲۳ قطعه اولیه و بدون ارائه هیچ نقشه ای تحویل دادند.
مهندس ارشد مکانیک کک و زغال تصریح کرد : مکانیزم دربازکن،وظیفه بازکردن درب سمت کک و تخلیه را جهت تخلیه کک داخل واگن بر عهده دارد و به طور متوسط روزانه حدود ۸۵ مرتبه باز و بسته می شود و بنابراین استهلاک بسیار بالایی را متحمل می شود،از این رو تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و تجربه بسیار خوبی از محل این بومی سازی با حداقل هزینه به ثبت رسید.
 این تلاشگر ذوب آهنی ادامه داد : مکانیزم های درب بازکن ماشین تخلیه و دربازکن از قطعات اسکلت فلزی، هیدرولیک و مکانیک تشکیل شده و تهیه نقشه،طراحی،مونتاژ و بازرسی آن نیز توسط همکاران دفتر فنی با مساعدت سایر بخش های کارخانه انجام گرفته است. برای دمونتاژ و انجام کروکی برداری تجهیزات با همکاری مدیریت راه و ساختمان فضایی مناسب بدین منظور ساخته شد و کروکی برداری،همزمان با انجام تعمیرات بر روی تجهیزات به انجام رسید.
*  مهدی ظرافتی سرپرست دفتر فنی کک سازی نیز در ادامه گفت : اولین گام این بود که تجهیزات دمونتاژ شوند تا همکاران دفتر فنی مدیریت کک سازی بتوانند کروکی برداری لازم را انجام داده و در ادامه نقشه های ساخت را تهیه کنند و تجهیز پس از انجام تعمیرات لازم و آماده سازی نقشه ها که به صورت شبانه روزی انجام گرفت، مجدداً نصب گردید.

وی افزود : نهایتاً اسفندماه سال ۹۹ شرکت ماشین سازی اصفهان،طی حضور در مناقصه،ساخت این دو مکانیزم را بر عهده گرفت و پس از گذشت یک و نیم سال،اوایل شهریورماه سال جاری آنها را تحویل داد و در حال حاضر برنامه ریزی برای نصب روی ماشین در بازکن در جریان است.کار ساخت قطعه به دلیل پیچیدگی ها، تنوع قطعات، ابعاد بزرگ و وزن زیاد،کار مشکلی بود که شرکت سازنده با توجه به قابلیت ها و توانایی های فنی موجود از عهده آن به خوبی برآمده است.کنترل حین ساخت نیز توسط کنترل کیفی مهندسی نت با کمک کارشناسان بخش به انجام رسید که آن هم با توجه به ویژگی های قطعه،کار دارای اهمیت و قابل ملاحظه ای بود.    
* سید محسن عباچی کمک طراح دفتر فنی کک سازی نیز گفت: درب بازکن ماشین تخلیه حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از حدود پنج هزار  قطعه و۲۶۴ شیت نقشه نیز تشکیل شده است و همچنین مکانیزم در بازکن ماشین در بازکن نیز  ۱۸ هزار و ۲۰۰  کیلوگرم وزن و از ۶۴۰۰ قطعه و ۲۷۵ شیت نقشه نیز تشکیل شده است. کروکی برداری قطعات به دلیل محدودیت های خط تولید و نبود قطعه رزرو در زمان بسیار اندک انجام گرفت و به دلیل پیچیدگی و تعدد قطعات و همچنین ابعاد بزرگ تجهیز،کاری با اهمیت و دارای سختی های خاص خود بود.
* محمود گل شیرازی کارشناس واحد کنترل کیفیت ساخت خارج از کارخانه مدیریت مهندسی نت مکانیک نیز اظهار داشت: به دلیل حساسیت ساخت و عملکرد تجهیزات مذکور،کنترل و بازرسی آنها نیز بسیار مهم است. بر این اساس در ابتدای سفارش شرایط فنی کاملی تهیه گردید که در آن علاوه برمشخصات فنی نقشه ها،موارد خاص تکنولوژی تولید و بازرسی نیز تهیه وتنظیم شد. پس از انتخاب سازنده در طی جلسات مشترک PMI  مراحل بازرسی(ITP) مشخص شد. همچنین مدارک مربوط به فرایندجوشکاری از قبیل WPS-PQR-WQT مورد ارزیابی قرار گرفت.      
وی افزود : در طی فرایند ساخت نیز براساس بازدیدهای متعدد از قطعات مکانیکی،استراکچرها، بلبرینگ ها و  جک های هیدرولیک انطباق آنها با نقشه ها وشرایط فنی کنترل گردید و اشکالات مشاهده شده بر اساس بررسی ها وهمچنین نظرات بخش مصرف کننده و شرکت سازنده مرتفع گردید و سپس نیز به منظور صحت سنجی عملکرد مکانیزم ها (به دلیل عدم امکان مونتاژ و بهره برداری در محل مصرف) نسبت به ساخت استند و تست سرد هر دو مجموعه اقدام شد.

محمود گل شیرازی کارشناس واحد کنترل کیفیت ساخت خارج از کارخانه مدیریت مهندسی نت مکانیک نیز اظهار داشت: به دلیل حساسیت ساخت و عملکرد تجهیزات مذکور،کنترل و بازرسی آنها نیز بسیار مهم است. بر این اساس در ابتدای سفارش شرایط فنی کاملی تهیه گردید که در آن علاوه برمشخصات فنی نقشه ها،موارد خاص تکنولوژی تولید و بازرسی نیز تهیه وتنظیم شد. پس از انتخاب سازنده در طی جلسات مشترک PMI  مراحل بازرسی(ITP) مشخص شد. همچنین مدارک مربوط به فرایندجوشکاری از قبیل WPS-PQR-WQT مورد ارزیابی قرار گرفت.      
وی افزود : در طی فرایند ساخت نیز براساس بازدیدهای متعدد از قطعات مکانیکی،استراکچرها، بلبرینگ ها و  جک های هیدرولیک انطباق آنها با نقشه ها وشرایط فنی کنترل گردید و اشکالات مشاهده شده بر اساس بررسی ها وهمچنین نظرات بخش مصرف کننده و شرکت سازنده مرتفع گردید و سپس نیز به منظور صحت سنجی عملکرد مکانیزم ها (به دلیل عدم امکان مونتاژ و بهره برداری در محل مصرف) نسبت به ساخت استند و تست سرد هر دو مجموعه اقدام شد.
*   مهدی خُزاعی مدیر کارخانه ماشین سازی اصفهان نیز در ادامه گفت : این شرکت در سال ۷۵ و با توجه محل قرارگیری ذوب آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه و به منظور تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع،در شهرستان لنجان تاسیس شد و طی تعامل بسیار خوبی که با ذوب آهن داشتیم،همواره ساخت قطعات و تجهیزات بخش های مختلف کارخانه که نمونه اخیر آن ساخت دو مکانیزم درب بازکن مربوط به بخش کک سازی است،در کارگاههای این شرکت انجام گرفت.  
وی افزود : به عنوان شرکت ماشین سازی اصفهان،تامین قطعات و تجهیزات صنایع مادر را رسالت اصلی خودمان می دانیم تا از این طریق در بومی سازی،اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور به سهم خودمان نقش آفرین باشیم.
این مقام مسئول ادامه داد : در خصوص ساخت دو مکانیزم درب بازکن بخش کک سازی،جلسات بسیار خوبی در محل شرکت ماشین سازی اصفهان برگزار شد و بر اساس این تعاملات کلیه مراحل ساخت،توسط کارشناسان طرفین مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این دو مکانیزم درب بازکن،اوایل شهریورماه سال جاری به ذوب آهن اصفهان تحویل داده شد.

خُزاعی اظهار داشت : این پروژه برای اولین بار توسط شرکت ماشین سازی اصفهان،در کشور بومی سازی شد و این دستاورد،انتقال دانش بسیار خوبی را در سطح کشور رقم زد و روحیه خودباوری و انگیزه بیشتر را در کارکنان برای انجام پروژه های بزرگتر تقویت نمود که تنها این دستاورد،ثمرات بسیار خوبی را در آینده در پی خواهد داشت.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=46484

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط