توسعه پویا، نقش ارتباطات و رسانههای جمعی در حرکتهای اجتماعی بهویژه رویدادهایی مانند انتخابات بر کسی پوشیده نیست. در این ارتباط، رویکردها و نقش هنر فن روابطعمومی در ابعاد سازمانی، ملی و بینالمللی قابل مطالعه و بررسی است.
مردم اغلب تمایل دارند مطالبات و خواستهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حتی سیاسی خود را از طریق شبکههای اجتماعی و رسانههای مستقل و آزاد به گوش مسئولان برسانند. در اینجاست که نقش مهم و تاثیرگذار روابطعمومی به عنوان رابط بین مردم و مسئولان اهمیت خود را نشان میدهد.
در واقع بازشناسی و بازنگری کمیت وکیفیت تعاملات دستگاههای اجرایی با مردم از وظایف مهم روابط عمومی محسوب میشود. تغییر و تحول در ارتباطات سازمانی قبل از هر چیز باید از تغییر در رویکردها و برنامههای ارتباطی روابط عمومی آغاز شود و این تغییر در درون و بیرون سازمانها از سوی طیف گسترده و متنوع مخاطبان، به صورت شفاف احساس شود.
روابط عمومی کارا، مردمدار و تحولخواه باید در راستای همسویی با مطالبات مردم کاستیها را بشناسد و با هوشمندی و آیندهنگری، صداقت، تخصصگرایی و بهادادن به نهادهای مدنی مرتبط، به وظایف خطیر خود بهصورت حرفهای عمل نماید. بدیهی است کارنامهی روابط عمومی، از میزان تعهد عملی به شاخصهای علمی ارزیابی در این حرفه سنجیده میشود. لذا شایسته است که روابط عمومی به طور داوطلبانه، آگاهانه و صادقانه، قبل از دیگران به ارزیابی کارنامه خود بپردازد و با نگاهی سازنده و هدفمند، برای ورود به دوران فناوریهای جدید، آماده و مهیا شود.
روز بیست وهفتم اردیبهشتماه را که به عنوان روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی نامگذاری شده است را گرامی میداریم و به دستاندرکاران پرتلاش روابط عمومیهای مردمدار، اعم از مدیران، کارشناسان و کارکنان آنها تبریک و تهنیت میگوییم.
جواد قاسمی
هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران
لینک کوتاه:
https://toseepooya.ir/?p=57364