- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

به‌روز رسانی «سامانه IPS» در «شرکت ملی پست»

به‌روز رسانی «سامانه IPS» در «شرکت ملی پست»
توسط کارشناس فنی اتحادیه پستی جهانی صورت گرفت؛
به‌روز رسانی «سامانه IPS» در «شرکت ملی پست»
[۱]
همزمان با افزایش تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در سنوات اخیر، ترافیک بسته‌های کوچک ناشی از کسب و کار آنلاین با رشد فزاینده‌ای در شبکه پستی جهانی مواجه شده که این روند موجب شد تا اتحادیه اروپا و کشورهای صنعتی قوانین گمرکی جدیدی وضع نمایند.از این رو اتحادیه پستی جهانی(UPU) نیز با ایجاد سامانۀ اظهارنامه‌های گمرکی با نام اختصاری CDS، ارائه اطلاعات مربوط به مرسولات حاوی کالا شامل بسته‌های کوچک، امانات و پیشتاز(EMS) را از سوی کشورهای مبدأ به کشورهای مقصد پیش از ارسال فیزیکی مرسولات، الزامی کرد. این اقدام با هدف پیش ترخیص مرسولات حاوی کالا و تسریع در فرآیند گمرکی صورت گرفت تا از برگشت مرسولات مشمول کنترل گمرکی به مبادی به دلیل نقص مستندات و اطلاعات جلوگیری کند.

به گزارش توسعه پویا [۲] از دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست؛ پست ایران نیز در راستای اجرای الزامات UPU، با رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده و نظارت مستمر بر عملکرد باجه‌های قبول، از ژانویه ۲۰۲۱  برابر با دی ماه سال ۱۳۹۹ بر اجرای بهینۀ الزامات پلتفرم CDS اقدام نموده است.

بر اساس این گزارش علاوه بر الزامات سامانه CDS و طبق تصمیمات کمیسیون اقتصادی اروپا، اجرای یک برنامه امنیتی جدید گمرکی تحت عنوانICS2  از سوی آن اتحادیه برای تمامی محمولات پستی حاوی کالا و کالاهای تجاری هوایی صادره به یک کشور در منطقه اروپا یا ترانزیت از این کشورها به اقصی نقاط دنیا الزامی گردید. 

از طرفی چون اجرای این برنامه مستلزم برقراری ارتباط میان دو سامانه مذکور و به‌روزرسانی سیستم پستی بین المللی(IPS) است، کارشناس فنی مرتبط با حوزه IT اتحادیه پستی جهانی(UPU) برای انجام این ماموریت در ایران حاضر شد.

 در صورت اجرای برنامه ICS2 ، مجریان منتخب پستی در کشورهای منطقه یورو، قادر خواهند بود قبل از بارگیری محمولات پستی حاوی کالا در هواپیمای حامل و عزیمت آن از کشور مبدأ، از وجود یا عدم وجود کالای خطرناک جوف ظروف پستی که ممکن است خطرات امنیتی فزاینده‌ای را برای هواپیمای حامل و نیز کشورهای مقصد ایجاد نماید، مطلع و مطابق با پروتکل‌های موجود تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند.

در این رابطه و براساس پیگیری‌های به عمل آمده از سوی واحد بین‌الملل، از تاریخ ۱۰ لغایت ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ برابر با ۲۰ الی ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، «کازو کامیشیرو» کارشناس فنی UPU به منظور بروزرسانی سامانه IPS به آخرین نسخه موجود و تنظیم مختصات فنی آن با پلتفرم CDS به ایران سفر کرد.

از جمله دیگر برنامه های کارشناس فنی UPU در ایران، آموزش به کارکنان مرتبط و به‌روزرسانی سامانه‌ IPS و تنظیم مختصات ارتباط آن با CDS توسط وی در مرکز تجزیه و مبادلات بود .

 با به‌روزرسانی این سامانه، امکان انتقال الکترونیکی داده‌های مربوط به اظهارنامه‌های گمرکی از طریق پلتفرم CDS به سامانه IPS و در نهایت ICS2 میسر خواهد شد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=60198 [۱]

[۳] [۴]