- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

برنامه اصلاح ساختار مالی بانک صادرات ایران با افزایش سرمایه

برنامه اصلاح ساختار مالی بانک صادرات ایران با افزایش سرمایه
دکتر ایمانی:
برنامه اصلاح ساختار مالی بانک صادرات ایران با افزایش سرمایه
[۱]
سید ضیا ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه امسال افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی اجرایی می‌شود، گفت: همزمان با بهبود کفایت سرمایه، توان عملیاتی و سایر شاخص های کیفی را هم به سرانجام می‌رسانیم.

به گزارش توسعه پویا [۲]، مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه در راستای اصلاحات ساختاری نه تنها معاونت های جدید زیر مجموعه بانک را تعریف و روزآمد کرده اند بلکه برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت های فنی و نرم افزاری را هم در دستور کار خود قرار داده اند .

ایمانی اظهار داشت: در راستای همین سیاست ها، بانک صادرات ایران افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی را از دو طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سلب حق تقدم سهام در سال ۱۴۰۲ انجام می دهد تا با توان بیشتری در خدمت مردم و اقتصاد کشور باشد.

سیدضیا ایمانی درباره جزئیات افزایش سرمایه افزود: در مرحله اول افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم سهام تا سقف ۹۰ هزار میلیارد ریال و در مرحله بعد افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت تا میزان حداقل ۳۰۰ درصد تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

وی افزود: تقریبا ۸۰ درصد تامین مالی تولید در کشور با حمایت نظام بانکی صورت می‌گیرد و برهمین مبنا، بانک صادرات ایران برنامه ریزی کرده تا سهم خود را از بازار و مشتریان افزایش دهد و همچنین در کنار آن کفایت سرمایه و توان عملیاتی را بهبود بخشد.

ایمانی با بیان اینکه سرمایه مناسب و کافی، یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است، تصریح کرد: بانک ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار کنند ، از این رو نسبت کفایت سرمایه بانک از ۲۹ صدم تا پایان سال به ۵ خواهد رسید.

مدیرعامل بانک صادرات با تاکید بر اینکه جمع کل سرمایه‌گذاری های بانک در سال ۱۴۰۱ با افزایشی معادل ۱۴.۴ درصدی به مبلغ ۴۲.۷ میلیارد تومان رسیده، اظهار کرد: همچنین جمع کل دارایی های بانک در سال جاری به بیش از ۷۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و با افزایش سرمایه ای که در سال جاری انجام می دهیم به طور قطع توان بانک برای سرمایه گذاری بیشتر می‌شود.

ایمانی با ترسیم چشم انداز سهام بانک صادرات، اظهار کرد: هر سهم بانک صادرات ایران تا پایان سال برای سهامداران وفادار با فرض انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت تقریبا به پنج سهم تبدیل خواهد شد.

وی افزود: بر مبنای همین سیاست گذاری می توان پیش بینی کرد که در سال جاری درآمد بانک بازهم رشد چشمگیری خواهد داشت، مدیرعامل بانک صادرات گفت؛ همانطوری که در گزارش ثبت شده ، در سال مالی قبل این بانک با رشد ۲۴ درصدی در درآمدزایی به ۶۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید رسیده بود که این روند در سال جاری هم ادامه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه عملکرد بانک در سال مالی نشان می دهد که همزمان با افزایش جذب سپرده ها رشد سود خالص را هم ثبت کرده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی در سپرده گذاری، رشد ۲۹ درصدی در سود خالص را نیز ثبت کرده ایم ، از این رو با ادامه سیاست های انقباضی دولت برای فریز کردن نقدینگی های سرگردان، بانک صادرات ایران این قابلیت را دارد که بتواند سپرده های بیشتری را جمع آوری کند و به موازات آن سود خالص خود را هم بهبود بخشد.

ایمانی افزود: بانک صادرات ریسک نقدینگی را همواره مورد ارزیابی قرار می دهد زیرا این مساله به عدم توانایی در تامین دارایی های نقدی با کیفیت جهت پرداخت بدهی ها، ایفای تعهدات و افزایش دارایی ها مربوط می شود، از این رو بانک صادرات ایران، علاوه بر پایش روزانه وضعیت مازاد و کسری نقدینگی بانک، مدیریت وضعیت تسهیلات در بازار بین بانکی، سررسید بدهی ها و تعهدات از جمله اوراق را بررسی می کند.

وی اظهار داشت : از طرف دیگر نباید فراموش کرد که بانک صادرات در راستای حمایت از تولید در تلاش است تا از تمامی ظرفیت‌های خود برای حمایت از بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی، نقش‌آفرینی کند. به همین دلیل تقویت دارایی های بانک صادرات ایران ظرفیت مهمی برای پشتیبانی از اقتصاد کشور است.

این اهداف با اصلاحات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌های بانکداری جامع، در سال جاری دنبال می‌شود.

نبض اقتصادی

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=61128 [۱]

[۳] [۴]