- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

بررسی نقش شبکه حمل و نقل پست در توسعه یافتگی و رونق اقتصادی کشور

بررسی نقش شبکه حمل و نقل پست در توسعه یافتگی و رونق اقتصادی کشور
علیرضا زرگوش:
بررسی نقش شبکه حمل و نقل پست در توسعه یافتگی و رونق اقتصادی کشور
[۱]

امروزه دیگر، تنها نامه‌رسان‌های موتورسواری که خورجین روی موتور گذاشته و نامه‌ها و بسته‌های کوچک را به دست منتظران می‌رساند، نماد و نشان پست نیستند. بلکه انواع خودروهای سبک و سنگینی که در خیابان‌ها و جاده‌ها، بسته‌ها و امانت‌های مردم را از تولیدکننده یا فروشنده تحویل گرفته و به سفارش‌دهنده می‌رسانند، یادآور پست هستند.

به گزارش توسعه پویا [۲] به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ علیرضا زرگوش طی یادداشتی از نقش شبکه حمل و نقل پست در توسعه یافتگی و رونق اقتصادی کشور گفته است.
متن این یادداشت که در نخستین شماره نشریه الکترونیکی چاپار منتشر شده، به شرح زیر است :
اقتصاد دیجیتالی در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورها، مرحله ایجاد و رشد کسب وکارهای نوپا اعم از تجارت الکترونیک، بازارهای الکترونیک، دریافت و پرداخت، کارت‌های هوشمند، پول الکترونیک و تراکنش مالی را پشت سر گذاشته و در تلاش است تا با تولید اطلاعات و عرضه خدمات گسترده تر در این بستر، به مرحله بهره برداری از آن برسد.
شرکت ملی پست ایران نیز همسو با این هدف؛ رویکرد، شیوه و نوع خدمات‌رسانی خود را تغییر داده و از یک تولید کننده و ارائه دهنده خدمت برای مرسولات و بسته های کوچک و نامه‌های مردم و دولت، به بستر‌ساز جابجایی و انتقال دهنده انواع و اقسام محصولات تولیدکنندگان خرد و کلان در سراسر کشور تبدیل شده است.
به همین دلیل است که امروزه دیگر، تنها نامه‌رسان‌های موتورسواری که خورجین روی موتور گذاشته و نامه‌ها و بسته‌های کوچک را به دست منتظران می‌رساند، نماد و نشان پست نیستند. بلکه انواع خودروهای سبک و سنگینی که در خیابان‌ها و جاده‌ها، بسته‌ها و امانت‌های مردم را از تولیدکننده یا فروشنده تحویل گرفته و به سفارش‌دهنده می‌رسانند، یادآور پست هستند.
پس از تغییر ماموریت و توسعه خدمات جابجایی در شبکه پستی، تقویت ناوگان حمل و نقل از موتوری گرفته تا خودروهای سبک و سنگین و جذب و به کارگیری شمار زیادی راننده در دستور کار این شرکت قرار گرفت. به طوریکه در حال حاضر حدود جمع کثیری راننده چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، کار حمل و نقل مرسولات و بسته‌های پستی شهروندان را برعهده دارند. سفیرانی که «نه برف، نه باران، نه گرما، نه تاریکی شب نمی‌تواند آنها را از انجام تند و سریع وظیفه‌شان بازدارد.»
اگر روزی این پیک‌های تیزپا و چابک‌سواران سوارکار پارسی و پس از آن راکبان دوچرخه سوار و موتورسوار، یادآور این گفته بودند. امروز با رشد و پیشرفت تکنولوژی، رانندگان خودروهای سبک و سنگین، بخش بزرگی از پستچی‌ها و سفیران پست را تشکیل می‌دهند.
در جهان تکنولوژی‌ زده امروز، خاصه در کشورهای پیشرفته، پست نمایانگر میزان فعالیت‌های صنعتی، تحرک بازرگانی، توسعه اقتصادی و برآورده‌کننده تولید در بخش خدمات به شمار می‌آید. گزارش‌های توسعه یافتگی بانک جهانی نیز موید آن است که بین سرانه مرسولات پستی کشورها با سرانه تولید ناخالص ملی رابطه همبستگی وجود دارد.
بنابراین می‌توان گفت در نظام اقتصادی کشورها، پست به ویژه پست‌های ملی، به دلیل داشتن شبکه گسترده و مویرگی توزیع در اقصی نقاط هر کشور، به‌عنوان عاملی زیرساختی حیاتی به حساب می‌آید که روز به روز نقش آن در حوزه حمل و نقل و جابجایی پررنگ تر می‌شود. بنابراین، در جهان امروز نبض توسعه اقتصادی و پویایی افراد در زندگی شهری و روستایی، در دستان ارزشمند فعالان عرصه حمل و نقل از جمله حمل و نقل شبکه پست می‌تپد.
روزهای سخت قرنطینه کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و حتی بخشی از شبکه حمل و نقل عمومی، تاکیدی بر این ادعاست. روزهایی که پست بدون تعطیلی و با افزایش ساعات کار، بی‌وقفه در خدمت مردم بود و با تقویت پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات فروشگاههای اینترنتی و سفارش دهندگان، وظیفه خطیر حمل و نقل و تحویل میلیون‌ها بسته و امانت مردم را با وجود تمامی کمبودها و کاستی‌ها به انجام رساندند و اجازه ندادند باری بر زمین بماند.
امیدوارم در سال نو با توسعه بیش از پیش خدمات پستی بتوانیم امکانات بیشتری برای خدمت رسانی به مردم فراهم کنیم.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=38656 [۱]

[۳] [۴]