برای دستیابی به رشد اقتصادی و رفع موانع تولید نباید از «هوش مصنوعی» غافل شد

برای دستیابی به رشد اقتصادی و رفع موانع تولید نباید از «هوش مصنوعی» غافل شد
برای دستیابی به رشد اقتصادی و رفع موانع تولید نباید از «هوش مصنوعی» غافل شد
یک پژوهشگر رسانه‌های نوین معتقد است: کم توجهی ایران در زمینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی، خسران قابل توجهی به اقتصاد کشور خواهد زد.

به گزارش توسعه پویا، دکتر حسین امامی در سومین پیش نشست همایش ملی چالش‌های رشد اقتصادی در ایران که با زیرشاخه جایگاه رسانه‌ها در توسعه اقتصادی ایران که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد گفت: هوش مصنوعی موجب افزایش رشد اقتصادی، افزایش تولید، ارائه خدمات بهتر و همچنین افزایش بهره‌وری خواهد شد.

این مدرس دانشگاه گفت: در عصر فراگیر شدن هوش مصنوعی، اقتصاد کشورهای در حال توسعه توانایی رقابت با اقتصادهای پیشرفته را نخواهند داشت و به یک جامعه فرسوده و بی مصرف تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب چهارم صنعتی به واسطه هوش مصنوعی در سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود خواهد رسید که این یک زنگ خطر و هشدار برای کشور ماست که اگر زودتر به این موج نرسیم در آینده یکی از کشورهای عقب افتاده خواهیم شد.

وی گغت: مقامات دولتی و مسئولان و برنامه ریزان باید در کنار فعالیت جاری شان در نگاهی آینده نگرانه بر هوش مصنوعی تمرکز کنند و سند توسعه استراتژیهای ملی هوش مصنوعی تدوین شود.

دکتر امامی در ادامه افزود: با توسعه هوش مصنوعی «رشد اقتصادی» و «بهره وری» به شکل فزاینده ای افزایش پیدا می کند. وی با بیان اینکه  نگرانی عمده در باره «اشتغال و گسترش میزان بیکاری در آینده است، تصریح کرد: هوش مصنوعی می‌تواند بر دستمزد ، توزیع درآمد و نابرابری اقتصادی تأثیر بگذارد.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین بیان داشت: در زمان فراگیری هوش مصنوعی در چند سال آینده شاهد کارکنان خودکارفرما هستیم که وابستگی سازمانی ندارند بلکه می‌توانند همزمان برای چند شرکت فعالیت کنند. از طرفی دیگر هوش مصنوعی باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل خواهد شد ولی در عوض مشاغل جدید دیگری مرتبط با هوش مصنوعی پدید خواهد آمد.

وی افزود: مشاغل باید بتوانند بین رشته خود و توانایی هوش مصنوعی یک عامل ارتباطی پیدا کند تا از تکنولوژی عقب نیافتد و شغل شان را بتوانند حفظ کنند. به نوعی بتوانند کار کردن را به ماشین‌ها سپرده و بیشتر به فکر برطرف کردن نیازها و خلاقیت و نوآوری باشند.

امامی نرخ از بین رفتن مشاغل را متفاوت دانست و گفت: پژوهش های مختلف نشان داده است برخی از مشاغل همچون مشاغل بازاریابی تلفنی، داور مسابقات ورزشی، صندوق دار فروشگاه، گارسون ها، راهنمای گردشگران، نانواها، راننده های اتوبوس، کارگران ساختمانی و ماموران حراست و حفاظت از بین خواهند رفت.

وی در خصوص تاثیر هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری و رسانه ها گفت: رسانه های مشهور بین المللی تنها کار خبرنویسی و تنظیم اخبار را به هوش مصنوعی نسپردند بلکه روند راستی‌آزمایی خبرهای دریافتی، حذف خبرهای جعلی، خلاصه گیری از متون و نظارت بر بخش نظرات مخاطبان را هم به هوش مصنوعی واگذار کرده اند که این امر موفق بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *