پانزدهمین نشست مدیران ستادهای معاینه فنی کلانشهرهای کشور با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و به میزبانی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران برگزار شد.
به گزارش توسعه پویا [۲] از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ جلال بهرامی در این نشست گفت: کلانشهری مثل تهران را نمیشود با مدیریت چندگانه اداره کرد بلکه با اِعمال مدیریت یکپارچه و واحد بر پایتخت و متناسب کردن اختیارات و مسئولیتها، باید به گونهای عمل شود تا به اندازه اختیاری که به مدیریت شهری میدهیم، از آن مسئولیت خواسته و انتظار پاسخگویی داشته باشیم.
وی با اعلام اینکه بازتعریف الزامات و شرایط معاینه فنی، متناسب با میزان جمعیت و تعداد خودروهای هر کلانشهر از سوی نهادهای بالادستی همچون وزارت کشور ضرورت دارد، افزود: در حال حاضر، ۲۱ دستگاه در قانون هوای پاک، مسئولیت دارند ولی اغلب آنها پاسخگو نیستند و فقط از شهرداری، انتظار پاسخگویی دارند در حالی که مدیریت شهری از اختیارات کافی در زمینه کنترل آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک برخوردار نیست.
بهرامی با اعلام اینکه با این حجم از پراکندگی و تشتت در اختیارات و مسئولیتها، مدیریت شهر بزرگی مانند تهران یا سایر کلانشهرهای کشور امکانپذیر نیست، تأکید کرد: ما در فضای مدیریت شهری و مسئولیتی که در شهر بر عهده داریم با اختیارات محدود و محدودیتهای اجرایی زیادی مواجه هستیم، ضمن اینکه در انجام امور شهری، وظایفمان با ادارات مختلف مثل آبفا، برق، پلیس راهور و سایر نهادها مرتبط است.
معابری که خودروهای ناایمن از آنها عبور میکنند با نصب تجهیزات و علائم ترافیکی ایمن نمیشوند
معاون شهردار تهران، ارائه خدمات آسان و باکیفیت به شهروندان را نیازمند بازتعریف برخی از وظایف و اختیارات شهرداری و نهادهای مختلف از طریق ورود مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر دانست و گفت: در حوزه معاینه فنی خودروها، ما مسئولیت و تکلیف داریم اما اختیارات و اثرگذاری لازم را برای تصمیمگیریهای کلان و کنترل آلودگی هوا نداریم.
بهرامی با اشاره به اینکه برخی از خودروهای آلاینده و پرتردد برای دریافت گواهی معاینه فنی به مراکز خارج از تهران مراجعه میکنند و بیشترین تردد را در طول شبانه روز در سطح شهر دارند، اظهار کرد: لازم است قوانین و مقرراتی تصویب شود تا خودروهای پلاک تهران فقط بتوانند از مراکز معاینه فنی پایتخت، گواهی معاینه فنی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه شرکتهای تولیدکننده خودرو در داخل کشور، گاهی خودروهایی تولید میکنند که از نظر معاینه فنی مورد تأیید نیستند و ما هم نمیتوانیم نظارتی بر این شرکتها داشته باشیم، تصریح کرد: معابری که خودروهای ناایمن از آنها عبور میکنند با نصب تجهیزات و علائم ترافیکی، ایمن نمیشوند و اینگونه معابر را نمیتوانیم با نصب نرده، جدول، گاردریل و سایر تجهیزات و علائم ترافیکی در معابر و بالا بردن هزینه نگهداشت شهر، برهم زدن زیبایی بصری و تغییر معماری شهر، ایمن کنیم.
کنترل نرمافزاری شهر به جای محدودیتهای سختافزاری
بهرامی در مورد مسائل و مشکلات ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بهدلیل پایین بودن تعرفه خدمات معاینه فنی، این مجموعه سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، زیان دید و این در شرایطی است که وقتی شهرداری، امکاناتی مثل زمین، ساختمان و تجهیزات فنی ارائه میکند، قاعدتاً دیگر نباید هزینه امور جاری را هم بپردازد و یکی از راهکارهای موجود، منطقیکردن نرخ تعرفه معاینه فنی و متفاوت بودن نرخ آن در شهرهای مختلف است تا هزینه معاینه فنی خودروها به شهرداری تحمیل نشود.
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد در شهر، اتفاق خوب و بزرگی بیفتد، باید بین مدیریت و مسئولیت، پیوستگی و همبستگی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بیش از یک دهه است که درگیر ایمنسازی معابر با نرده و جدول و موانع مختلف هستیم و بخش زیادی از معابر شهری را با این تجهیزات، محدود و محصور کردهایم، طول خطوط ویژه اتوبوس را جدول کشیدهایم و مسیر بسیاری از پیادهراهها را نرده زدهایم در حالی که کنترل نرمافزاری و نظارت هوشمند بر شهر را میتوانیم جایگزین جداسازیهای فیزیکی و اقدامات سختافزاری در شهر کنیم.
لینک کوتاه: