بانک ملی ایران پیشروترین، حرکت سازترین و مردمی ترین بانک کشور است

 بانک ملی ایران پیشروترین، حرکت سازترین و مردمی ترین بانک کشور است
وزیر امور اقتصادی و دارایی: بانک ملی ایران پیشروترین، حرکت سازترین و مردمی ترین بانک کشور است
وزیر امور اقتصادی و دارایی، بانک ملی ایران را نهادی بزرگ، باسابقه و دارای سرمایه اجتماعی بی نظیر خواند و تاکید کرد: همان طور که بسیاری از تحولات پیشین نظام بانکی با پیشروی بانک ملی ایران محقق شده است،‌ از این پس نیز در تحولات پیش روی نظام بانکی، پرچمدار اقدامات بزرگ در این حوزه، بانک ملی ایران خواهد بود.

به گزارش توسعه پویا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر احسان خاندوزی امروز در مراسم تکریم مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید بانک ملی ایران با بیان این که نظام بانکداری در کشور ما یک نظام ریشه دار است، اظهار کرد: با وجود تلاش هایی که برای حرکت کردن نظام تامین مالی کشور از ریل بانک محوری به بازار محوری صورت گرفته است، ولی همچنان نظام بانکی پایه اصلی تامین مالی است،‌ بنابراین اگر نگران نظام تامین مالی هستیم، باید اصلاحات شبکه بانکی در اولویت باشد.
او بانک ملی ایران را نماد نظام بانکی خواند و با بیان این که این بانک در شاخص های متعدد، پیشروترین، حرکت سازترین و مردمی ترین بانک کشور است،‌ خاطرنشان کرد: بدنه خدوم و ریشه دار و باسابقه این بانک، باعث شده است که خدمات گسترده و بارهای سنگینی بر دوش آن گذاشته شود.
وزیر اقتصاد با اشاره به این که در مقام قیاس میان بانک های دولتی و خصوصی،‌ پس از حذف بدهی مسکن مهر و بدهی ایجاد شده ناشی از ادغام بانک های نظامی در بانک سپه،‌ بانک های دولتی با فاصله بسیار زیاد از با بانک های خصوصی، بدهی کمتری به بانک مرکزی دارند، اظهار کرد: انضباط های داخلی و در خدمت توسعه اقتصاد کشور بودن بانک های دولتی، شاخص های قابل توجیهی برای فعالیت آنهاست.
خاندوزی عوامل برون زایی که بر وضعیت ترازنامه ای بانک ها موثرند را یادآور شد و با تاکید بر این که نگاه غیرمنسجم و گاه ناهماهنگ دستگاه های قانون گذار و نیز مقررات بانک مرکزی، بانک ها را با چالش هایی مواجه کرده است که در حوزه اختیارات مدیریت داخلی آنها نیست، افزود: با شروع به کار دولت سیزدهم و با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، تلاش کرده ایم این عدم انسجام ها به مرور کاهش یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از بانک های دولتی خواست در کنار عمل به مسئولیت های عمومی و اجتماعی که به طور خاص متوجه آنهاست، حرکت کردن به سمت عملیات بانکی اقتصادی و سودآور را در دستور کار قرار دهند و افزود: اگر بانکداری منجر به این شود که تراز بانک دولتی همواره منفی باشد، ویژگی مهم توسعه پایدار مبتنی بر یک جریان ماندگار نسبت به آینده محقق نمی شود.
او انتظار دیگر از نظام بانکی به ویژه بانک های دولتی را رشد عملیات ارزی خواند و گفت: با توجه به تغییر رویکرد دولت و موضع فعالانه آن برای گره گشایی از تراز تجاری کشور، این توانایی وجود دارد که بانک ها عملیات ارزی خود را ارتقا دهند تا به کمک آنها طی یک تا دو سال آینده، شاهد جهش در این حوزه باشیم.
خاندوزی خروج از بنگاهداری غیر ضرور را از راهبردهای اساسی وزارت اقتصاد دانست و با بیان این که بانک ها باید بنگاهداری هایی که در کسب و کارهای اصلی آنها جایگاهی ندارد را رها کرده و به سرمایه گذاری های مولد رو بیاورند، ادامه داد: هدایت اعتبار به بخش های مولد و ممنوعیت فعالیت در بخش های غیرمولد، باید در نظام بانکی به طور جدی عملیاتی شود.
وی اعتبارسنجی مشتریان و جایگزینی آن با وثیقه محوری را از الزامات نظام بانکی خواند و با بیان این که چنین اقدامی، یکی از پرمنفعت ترین و رضایت محورترین تحولات در نظام بانکی خواهد بود، افزود: تخصیص عادلانه منابع و تسهیلات باید محقق و مشکل دسترسی های کم و زیاد بخش های کشور به اعتبارات بانکی باید حل شود.
او با اعلام این خبر که وزارت امور اقتصادی و دارایی طی یکی دو روز آینده، تصویر بسیار دقیقی از میزان سهم بری استان های مختلف از تسهیلات بانکی به تفکیک بانک های دولتی، تجاری، تخصصی، خصوصی شده و خصوصی عرضه می کند، ادامه داد: این کار با هدف تشویق به مطالبه شمولیت و برقراری عدالت در حوزه اعتبارات انجام خواهد شد.
خاندوزی همچنین جوانگرایی در رده های مدیریت بانکی و نیز ایجاد شفافیت در تمام ابعاد به ویژه حقوق اولیه فعالان اقتصادی را از موضوعات در دستور کار وزارت اقتصاد دانست و با بیان این که جلوگیری از تعطیلی واحدهای تملیکی توسط بانک ها، مورد تاکید رئیس جمهور است، خاطرنشان کرد: بانک باید به سمتی حرکت کند که سود عملیاتی داشته باشد، بنابراین بانکی که در عملیات اصلی خود دچار زیان است و به سمت سود ناشی از غیرعملیات حرکت می کند، از کسب و کار اصلی بانکداری بسیار دور است.
وی تاکید کرد که بانک ملی ایران باید پیشگام خروج از بنگاهداری باشد و ادامه داد: روش مدیریت و تعیین هیات مدیره بنگاه ها نیز باید تغییر کرده و عادلانه شود، از این رو نظام ارزشیابی و شایسته گزینی شرکت ها تغییر خواهد کرد، به گونه ای که شایسته سالار کردن مدیریت شرکت های دولتی، پیام تغییر در شبکه اقتصادی کشور را القا کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان،‌ ضمن قدردانی از خدمات محمد رضا حسین زاده مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران،‌ حکم انتصاب محمد رضا فرزین مدیرعامل جدید بانک را به او اعطا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *