- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

بانک رفاه، سبد “جهش تولید” را پُر می کند


تأمین مسایل رفاهی، معیشتی و امنیتی میلیاردها انسان در سراسر جهان از جمله دغدغه‏‌هایی هستند که توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌‏اند. امروزه لازم است تا حدی از رویکردهای صرفاً بازار محور و متمرکز بر توسعه بازارهای مالی فاصله گرفته و خط‏‌مشی‌‏هایی را جایگزین آن نماییم که دغدغه‌های اجتماعی را مورد توجه قرار می‏‌دهند.اهمیت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها به حدی رسیده است که هم اکنون به عنوان یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‏‌های اصلی سنجش و رتبه‌بندی بنگاه‌های برتر محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]و به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران [۲] به نقل از سایت بنکر، در مقایسه با سایر بنگاه ها، بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی تولید و مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. نقش بانک ها به عنوان تسهیل‌گر و محرک چرخه های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین المللی بیانگر اهمیت این موسسات در به جریان اندازی حرکت فکری افزایش تولید و مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است.
افزایش حمایت های اجتماعی بانک ها
مدیر‌عامل بانک رفاه کارگران، با اشاره به اینکه این بانک به عنوان یک بانک اجتماعی و مسئولیت پذیر، حضور همه جانبه در مناطق درگیر ویروس کرونا دارد گفت: بانک رفاه همواره نقش موثر و فعالی در ایفای مسئولیت های اجتماعی داشته و در ارتقای جایگاه اجتماعی بانک نزد افکار عمومی جامعه بسیار موفق عمل کرده است.
اسماعیل للـه گانی با اعلام این مطلب افزود: در سال های اخیر، توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است و حمایت اجتماعی بنگاه از یک حسّ مسئولانۀ صرف به یک اولویت غیر قابل اجتناب در دستور کار مدیران مبدل گشته است.
وی ادامه داد: شکل گیری جنبش حمایت های اجتماعی بانک ها از دو عامل کلیدی ناشی می‌شود. اولین ومهم ترین عامل، مسالۀ مربوط به تداوم کسب و کار در دوران بحران و اثرات بلند مدت فعالیت بانک ها بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع فعال در آنهاست. دومین عامل رشد آگاهی از نتایج و عواقب ناشی از تغییرات آب و هوای جهانی است.
پاسخگوی نیازهای مشتریان هستیم
مدیر عامل بانک رفاه کارگران، با یادآوری این موضوع که درگذشته بانک ها فقط روی کسب سود و منافع سازمان خود معطوف بودند اظهار داشت: اگر چه بنگاه های اقتصادی از تک محوری خارج شده بودند ولی با بروز بحران هایی همانند شیوع ویروس کرونا، این بنگاه ها وارد عصر جدیدی از فعالیت های اقتصادی شدند، چرا که این تجربه نشان داد بدون مشتری سالم و جامعه سالم، جایگاه بانک ها متزلزل می شود.
للـه‌گانی با اشاره به بحران ویروس کرونا در داخل کشور و عرصه بین المللی خاطر نشان کرد: اگر‌ چه بانک ها و بازارهای مالی در معرض نوسانات شدید هستند و با مشکلاتی از قبیل بدهی های پرداخت نشده و مسائل مربوط به ساختار ترازنامه مواجهند ولی موظفند با این مشکلات به صورت مسئولانه به مقابله بپردازند. به علاوه، بانک ها وظیفه دارند در قبال مشکلاتی که برای جامعه و شهروندان اجتماعی خود به وجود می آید، پاسخگوی نیازها باشند.
وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و جهش تولید، بانک مرکزی به عنوان ناظر و سایر بانک ها در زیرمجموعه، با اختصاص درست منابع و طرح های تشویقی/ حمایتی می توانند در دراز مدت در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و تولیدات داخلی تاثیر گذار باشند.
ایجاد “مرکز حمایت اجتماعی و اشتغال زایی مناطق محروم”
مدیرعامل بانک رفاه کارگران یادآور شد: ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین مباحث اقتصاد کشور است که بانک رفاه نیز با ایجاد “مرکز حمایت اجتماعی و اشتغال زایی مناطق محروم” درصدد حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار است تا بتوانیم در سالی که با عنوان “جهش تولید” نام گذاری شده، وظیفه و مسئولیت خود را انجام دهیم.
به گفته این مدیر ارشد نظام بانکی، بانک رفاه کارگران خدمت به قشر زحمتکش کارگر، بازنشستگان و فعالان اقتصادی را جزو افتخارات خود می داند و همواره آمادگی لازم برای گسترش تعاملات با پیشگامان حوزه تولید کشور را دارد.
للـه گانی افزود: ارتباط نزدیک با حوزه تولید و آشنایی با مدیران فعال و خوشنام این حوزه از الزامات کسب اطلاع از فعالیت های این عرصه برای بهره برداری در تصمیم گیری های بانک است.
به گفته وی بانک رفاه کارگران در محورهای گوناگون برنامه‌ای جدی برای حمایت و جهش تولید دارد.
مدیر عامل بانک رفاه کارگران اظهار داشت: تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، امهال و تمدید تسهیلات واحدهای تولیدی تا یک سال، افزایش سهم بخش تولید از کل تسهیلات، تسهیل فرآیند پرداخت تسهیلات به واحدها و بنگاه‌های تولیدی از لحاظ شرایط مختلف اعتبارسنجی و درکل اولویت قرار دادن بخش تولید از برنامه‌های اصلی بانک رفاه برای کمک به جهش تولید است.
افزایش تسهیلات برای تحقق شعار جهش تولید
وی با اشاره به موافقت سازمان تأمین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی، با افزایش سرمایه بانک تصریح کرد: این افزایش سرمایه، در دو بخش از فعالیت‌های بانک تأثیر ویژه‌ای دارد. پرداخت تسهیلات به جامعه زحمتکش کارگران و بازنشستگان و دیگری پرداخت تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور برای رشد تولید و تحقق شعار جهش تولید است.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران ادامه داد: با این افزایش سرمایه، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و سایر تسهیلات به کارگران زحمتکش و بازنشستگان در سال جدید بیش از ۱۰ برابر خواهد شد و در آینده نیز وضعیت بهتر و مطلوب ‌تری خواهند داشت.
للــه‌گانی درباره نقش بانک در حوزه فعالیت‌های اقتصادی اظهار داشت: یکی از اهداف مهم بانک رفاه کارگران کمک به فعالان اقتصادی در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و خدمات است تا با پرداخت تسهیلات مناسب، در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.
همچنان بانک سلامت محوریم
وی خاطر نشان کرد: بانک رفاه کارگران علاوه ‌بر تسهیلات ریالی در حوزه ارزی نیز فعالیت داشته و ارز مورد نیاز واردکنندگان مواد اولیه بخش دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات بیمارستانی و گشایش اعتبارات و حواله‌ها را در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا تامین کرده و همچنان با قدرت و با تسهیل تسهیلات در این بخش به مسئولیت اجتماعی و ملی خود با افتخار عمل خواهد کرد.
للــه گانی همچنین یادآور شد: بانک رفاه کارگران به عنوان یک بانک سلامت محور، یکی دیگر از برنامه های خود را حمایت از تولیدکنندگان این بخش و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در زمینه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده و وسایل مورد نیاز مردم در مبارزه با ویروس کرونا و به تبع آن جهش تولید در این خصوص اعلام کرد و به دنبال آن برای افق چشم‌انداز ۱۴۰۰، برنامه‌هایی را تدوین کرد که حمایت از تولید نیز در آن گنجانده شده است.
افزایش تسهیلات دهی بانک در سه بخش اقتصادی، اجتماعی و تولیدی
وی با اشاره به تسهیلات اعطایی سال ۱۳۹۸ بانک رفاه در بخش های مختلف اقتصادی، بنگاه های کوچک و متوسط، ضمانتنامه های صادره ریالی و قرض الحسنه اعطایی ازدواج و تهیه جهیزیه، به عنوان حامی و در راستای مسئولیت اجتماعی بانک اظهار داشت: این بانک طی سال های۹۶، ۹۷ و ۹۸، بالغ بر۲۸,۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت کرده است. همچنین بانک رفاه در سال ۹۸، در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه بالغ بر ۵۴۵,۶۴۳ میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران، ادامه داد: این بانک طی سال های ۹۷ و ۹۸، تعداد ۲۶,۳۳۴ فقره تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال زایی و کارفرمایان طرح های مددجویی به مبلغ بیش از ۴,۴۰۱ میلیارد ریال به معرفی شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده است. بانک رفاه همچنین در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱,۵۲۲ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع قراردادهای سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اعطا کرده است.
وی تصریح کرد: شعب این بانک از محل سپرده های قرض الحسنه نزد خود و در سال ۹۸، تعداد ۶۰,۱۰۷ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ بیش از ۱۸,۶۶۱  میلیارد ریال پرداخت کرده اند.
به گفته وی بانک رفاه در سال ۹۸، بالغ بر ۲۳,۰۸۲ میلیارد ریال تسهیلات بابت طرح های فعال حوزه اعتباری اعطاء کرده است.

[۳] [۴]