- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

بانک ایران زمین حامی توسعه و آبادانی کشور

بانک ایران زمین [۲] با عملکرد موفق، در سال‌های اخیر با حمایت از تولید داخلی، مشارکت و تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی، اعطای تسـهیلات به بخش‌های اقتصادی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته در پیشبرد توسعه و آبادانی کشور گام‌های مثبتی بردارد.

به گزارش خبرنگار توسعه پویا [۳]، بانک‌ها به عنوان منابع مالی تامین بخش پولی اقتصاد کشور و بازتاب آن در کل جامعه، نقش بسیار موثری در ایجاد و حفظ رشد پایدار اقتصادی، توسعه آبادانی کشور را دارند. شروع بکار فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی و به ویژه بانک‌های خصوصی نوید دهنده نوع جدیدی از بانکداری در کشور بوده و همراه خود ابتکاراتی را نیز به دنبال داشته که امروز در تمامی بانک‌ها به اموری رایج تبدیل‌شده است. بهبود و ارتقای خدمات، توسعه بانکداری الکترونیک و خدمات از راه‌دور، کاهش هزینه‌های بانکی، افزایش اشتغال، تنوع خدمات بانکی و … ازجمله این ابتکارهاست.

بانک‌های خصوصی در بسیاری از بزنگاه‌ها و بحران‌های مالی دولت به یاری آن شتافته‌اند. بانک ایران زمین به عنوان یک بانک خصوصی در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی با اعطای تسهیلات به بخش تولید و کسب‌وکار توانسته اقدامات ارزنده‌ای انجام دهد. حرکت چرخ تولید بدون حمایت و دریافت تسهیلات مالی بانک‌ها عملاً اقدامی غیرممکن است. بانک ایران زمین [۴] به‌عنوان الگوی موفق در میان بانک‌های خصوصی، طی سال‌های اخیر با حمایت از تولید داخلی، مشـارکت و تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی و اعطای تسـهیلات به بخش‌های اقتصادی و تولیدی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته نقش قابل‌توجهی در پیشبرد سیاست‌های اقتصادی کشور ایفا کند.

یکی از اقدامات اخیر بانک ایران زمین که می‌توان به آن اشاره کرد؛ حمایت از ابر پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، به عنوان بزرگترین آزادراه کشور که پس از ۱۳سال روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهور به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

بانک ایران زمین، با حمایت از پروژه آزاد راه شیراز-اصفهان که موجب افزایش ۹ درصدی طول آزادراه‌های کشور می‌شود و یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند موجبات توسعه اقتصادی از طریق اتصال شمال به جنوب کشور (دریا به دریا)، بهبود شرایط حمل و نقل، امنیت جاده‌ای، کاهش زمان، کاهش مصرف سوخت، رشد گردشگری و …. را فراهم کند و این یعنی مشارکت در پروژه و طرحی که تمامی هموطنان از آن بهره خواهند برد.

لازم به یادآوری است، بانک ایران زمین در کنار سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی حدود ۵ درصد از سرمایه‌گذاری این پروژه را انجام داده است و به نوعی نقش بسیار پررنگی در این ابرپروژه ملی داشته است.

پروژه دیگری که بانک ایران زمین در آن نقش داشت، پروژه فراملی ریلی شرق کشور شامل راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر است که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد. در حال حاضر عملیات اجرایی راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی آغاز شده است.

اعطای تسهیلات بانکی در کشورهای توسعه‌یافته برای مدیریت مباحث مالی، رشد اقتصادی و مدیریت بحران‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس در ایران نیز این انتظار وجود دارد که بانک‌های سراسر کشور بر اساس تکالیفی که برای آن‌ها وضع‌شده عمل کنند، و در این میان نقش آفرینی بیش از انتظار از بانک‌های خصوصی برای کمک به دولت نشان دهنده اهمیت این موضوع خواهد بود.
با توجه به عمکلرد موفق بانک ایران زمین در حوزه‌های مختلف اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت تا شاهد نقش مهم این بانک در اقتصاد و عمران و آبادانی باشیم.

این بانک، نمونه آشکار و موفق از بانک‌های خصوصی است که توانسته در مسیر یاد شده، گام‌های موثری بردارد به‌طوری‌که در حوزه اعطای تسهیلات و مشارکت در پیشبرد پروژه‌های عمرانی در اقصی نقاط کشور توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد.

از دیگر نقش آفرینی‌های این بانک به حضور در پروژه گشایش LC برای تولید ورق API در شرکت فولاد اکسین اهواز توسط بانک ایران زمین و بهره برداری از خط تولید ورق API محیط ترش در شرکت فولاد اکسین اهواز می‌توان اشاره کرد که همراه با اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم بوده است.

همچنین در پروژه‌ها و طرح‌های دیگری مانند کارخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه لوازم خانگی و آرایشی و بهداشتی و یا مانند حمایت برای ساخت یک مدرسه شش کلاسه روستای دارخوین و یک مدرسه دو کلاسه در کاظم حیدر کرخه که پس از دوره کرونا در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=67822 [۱]

[۵] [۶]