اولین نشست سه جانبه « نقش فرش و صنایع دستی در توسعه پایدار» برگزار شد

همزمان با روز جهانی صنایع دستی؛
اولین نشست سه جانبه « نقش فرش و صنایع دستی در توسعه پایدار» برگزار شد
همزمان با روز جهانی صنایع دستی، اولین نشست سه جانبه « نقش فرش و صنایع دستی در توسعه پایدار» به طور همزمان در شهرهای اهواز، تبریز و تهران برگزار شد.

به گزارش توسعه پویا، این رویداد در اهواز با حمایت کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اهواز و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز؛ در تبریز با میزبانی و حمایت بنیاد ایران شناسی استان آذربایجان شرقی و در تهران به میزبانی انجمن مفاخر معماری ایران، با محوریت شهر اهواز و در تاریخ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۳ به صورت همزمان آغاز به کار کرد.

در آغاز شیما خرمی، دبیر نشست با اشاره به اهمیت صنایع دستی و فرش در تعامل با توسعه گردشگری، به ارائه چگونگی و چرایی برگزاری نشست پرداخت. نماینده انجمن مفاخر معماری ایران در خوزستان، مقارنه صدمین سالگرد بازتاسیس شهر اهواز به عنوان مرکز استان را با سال استان آذربایجان شرقی، انگیزه ای برای پیشنهاد این برنامه از طرف انجمن روابط عمومی خوزستان دانست که با همکاری انجمن روابط عمومی آذربایجان شرقی، انجمن مفاخر معماری ایران، موزه فرش ایران و کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران، منجر به برنامه‌ریزی این رویداد شد.

کاظم مهاوی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز ضمن خوش آمد، به اهمیت تعامل اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی با نهادهای متولی اشاره کرد و رفع موانع و مشکلات در حوزه فرش را با همگرایی و همکاری بین بخشی دستگاه های مرتبط امکان پذیر دانست.

در ادامه مریم مراد اسکندری مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان ، ضمن تشکر از برگزاری این مراسم در اهواز، به نقش صنایع دستی در تحکیم اقتصاد و توسعه فرهنگی خانواده اشاره کردند. در ارتباط‌های سه‌جانبه علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با تبریک روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش اظهار امیدواری کردند که نشست های همفکری در سطح ملی بتواند منجر به هم افزایی در مسیر حل مشکلات مشترک و باروری خلاقیت گردد.

در شروع پانل تخصصی اول با موضوع فرش و صادرات ، محمد جواد اینانلو ، مدیر موزه ملی فرش ایران، به ضرورت تغییر نگاه‌ در حوزه فرش و صنایع دستی، و برنامه ریزی بر اساس نیاز کنونی جامعه مخاطب پرداختند و در ادامه اشاره کردند که بزودی با اهدا یک تخته فرش نفیس عربی، بخش فرش عرب در موزه ملی ایران راه اندازی می شود.

در ادامه محمود روفه‌گرحق، چهره ماندگار فرش آذربایجان شرقی در ارتباط با برنامه، با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان «شهر جهانی بافت فرش»، به بررسی فرش تبریز در نگاه بین المللی و راهکارهای توسعه پایدار در جوامع ملی و محلی از طریق این امر پرداخت.

نادر کریمیان سردشتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی از دیگر سخنرانان این پنل، به معرفی طرح قالیچه چهار رکن ادب ایران پرداخت و به ضرورت انتقال آن به داخل کشور اشاره داشت.

جمع بندی این پنل با سخنرانی سیدمرتضی حاجی آقامیری ، رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستیاتاق بازرگانی ایران، حول محور صادرات فرش و دست بافته ها، با اشاره به کاهش چشمگیر صادرات فرش، راه توسعه و نجات صادرات فرش دستباف را حضور در بازارهای هنری دانست تا از این طریق فرش دستباف ایران در مجامع هنری کشور و بین‌الملل به عنوان یک هنر پذیرفته شود.

پنل دوم برنامه با سخنان هادی شرفی، رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی اهواز آغاز شد. وی از تنوع قومی به عنوان ظرفیتی قابل توجه یاد کرد که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین استفاده از ظرفیت‌ اتاق‌های مشترک برای کمک به صنعتگران و معرفی بیشترصنایع دستی خوزستان در بازارهای جهانی را از راهکارهای توسعه صنایع دستی استان برشمرد.

ناصر رضایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی را به عنوان یکی از بخش های مهم عرضه در گردشگری دانستند که دو بعد فرهنگی و انسان ساخت را به خود اختصاص می‌دهد. از سویی صنایع دستی در عمق جامعه نفوذ دارد و در توسعه عدالت اجتماعی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد و در نهایت جلوگیری از مهاجرت میتواند موثر باشد و از سویی دیگر، در توسعه گردشگری خلاق، به دلیل ویژگی جذاب خود می تواند گردشگران را برای مدتی طولانی تر در محل نگهداشته و سبب بازگشت مجدد آنها و ترغیب دیگران برای سفر به مقاصد گردشگری شود.

خسرو رفیعی ، رییس انجمن روابط عمومی ایران در پیام خود برای نشست، فرش را یادگار کهن ایران زمین دانست و اظهار امیدواری کردند که برگزاری این رویدادها سبب معرفی بهتر مظاهر فرهنگی و میراث گذشتگان شده و بتواند ارتباط موثری بین فعالین این عرصه فراهم آورد .

محمد حسین ارسطو زاده ، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اعلام اینکه ۸۰ رشته صنایع‌دستی و دوازده‌ هزار صنعتگر در سطح استان خوزستان فعال هستند، مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان را کرسی دانست که می تواند جامعه صنایع دستی و جامعه گردشگری استان را به بدنه دولت اتصال دهد.

درپایان نشست از پیشکسوتان صنایع دستی دارای نشان ثبت ملی آثار جهانی یونسکو و صنعتگران جوان فعال صنایع دستی خوزستان تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=81837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *