- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

اولویت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل، حمایت و مشارکت با بخش خصوصی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واپسین جلسه شورای مدیران این معاونت، اهمیت و ضرورت مشارکت با بخش خصوصی و استفاده مدیران از حداکثر اختیارات قانونی‌شان برای خدمت‌رسانی به شهروندان را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش توسعه پویا [۲] از روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ جلال بهرامی با تأکید بر لزوم رعایت عدالت و مساوات در پرداخت عیدی، پاداش و مزایای کارکنان و ایجاد وحدت رویه در این‌ خصوص گفت: از مدیران انتظار دارم که حرمت کارکنان خود را نگه دارند و حتی در برخورد با نیروهای خاطی نیز آبرو و حیثیت آنها را در منظر عمومی حفظ کنند.

وی با استناد به سیره معصومان (ع) که آنچه برای خود نمی‌پسندیدند، برای دیگران نیز نمی‌پسندیدند، افزود: نوع نگاه ما به نیروی انسانی باید پدرانه باشد و با پرهیز از برخورد ابزاری، تلاش کنیم تا اخلاق در سیستم اداری حاکم شود.

بهرامی با اعلام اینکه مدیران نباید در میان انبوه کارتابل‌ها و نامه‌ها گم شوند، تأکید کرد: یکی از آفت‌های سیستم مدیریتی شهرداری تهران، حذف پُست قائم مقامی بود و اینکه مدیران باید به‌ تنهایی تمام امور اجرایی را رسیدگی و پیگیری کنند، آسیب‌هایی زیادی به دنبال داشته است.

بخش زیادی از اختیارات معاونت حمل و نقل و ترافیک به مناطق سپرده شده است
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ازدحام نامه‌ها و درخواست‌ها و تعّدد و تنّوع آنها، وقت، برنامه و ذهن مدیران را آشفته و مشوّش می‌کند، اظهار کرد: سپردن کارتابل اداری و پیگیری امور جاری به یک فرد آگاه و امین در مجموعه باعث می‌شود که مدیران با آسودگی خاطر، موضوعات و مأموریت‌های اصلی و اساسی خود را پیگیری کنند.
بهرامی با بیان اینکه اگر قرار باشد مدیران روزانه صدها نامه را شخصاً بخوانند، بررسی کنند و ارجاع دهند، از مسئولیت و رسالت اصلی خود، غافل و در ازدحام و آشفتگی امور روزمرّه، غرق می‌شوند، تصریح کرد: در این صورت، مدیران عملاً امکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درست را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه مدیران تا جایی که می‌توانند باید از تمام اختیارات قانونی خود در مدیریت استفاده کنند، اظهار کرد: اگر مدیرعاملی فکر می‌کند اختیاراتش در زمینه‌ای محدود است،  از هیئت مدیره خود تقاضا کند تا طبق اساسنامه و با رعایت قوانین بالادستی، اختیارات مورد نیاز به او داده شود.
بهرامی با بیان اینکه تفویض اختیارات در مدیریت، تصمیمی کاربردی و اقدامی راهبردی است و لازم است که هیئت‌های مدیره‌، اختیارات بیشتری را به مدیران عامل تفویض کنند، تصریح کرد: بر این اساس، بخش زیادی از اختیارات معاونت حمل و نقل و ترافیک را به معاونت‌های متناظر در مناطق تفویض کرده‌ایم و از آنها نسبت به اختیارات واگذار شده، انتظار پاسخ‌گویی داریم.

اداره کلان‌شهر تهران نیاز به تحول اساسی در مدیریت دارد

معاون شهردار تهران تأکید کرد: معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق باید با سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه تعامل داشته باشند و ستاد این معاونت، صرفاً باید راهبری و نظارت کند و اجرا را به مناطق بسپارد چرا که درگیر شدن با امور اجرایی، ما را از مدیریت کلان دور می‌کند.

بهرامی با اشاره به اینکه برای اداره کلان‌شهر تهران نیاز به تحول اساسی در نحوه مدیریت داریم، اظهار کرد: مردم نباید قربانی بوروکراسی اداری شوند چرا که شهروندان بر اساس خروجی کار، ما را قضاوت می‌کنند و نه بر مبنای مشغولیت‌های روزمره ما و از این منظر، باید ببینیم در یک‌ سال گذشته برای رفع ترافیک چه اقداماتی انجام داده‌ایم و این اقدامات، چه تاثیری در کنترل و کاهش ترافیک داشته است؟

وی با بیان اینکه مدیران عامل نباید انجام کاری را خارج از چارچوب اساسنامه خود بپذیرند زیرا مسئولیت پاسخ‌گویی به اقداماتی که انجام می‌دهند، متوجه خود آنهاست، تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی و مشارکت با این بخش به‌ عنوان یک اصل مدیریتی باید همواره مد نظر ما باشد و البته در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی باید نهایت دقت را داشته باشیم و ملاحظاتی همچون مدت‌ قرارداد و استمرار آن و به‌روزرسانی و پشتیبانی سیستم‌ها و خدمات در قراردادها لحاظ شود.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار خصوصی و تعریف مدل مناسب مشارکتی یک اولویت اصلی است، خاطرنشان کرد: در انعقاد قرارداد با بخش خصوصی ما دنبال کسب درآمد و منفعت نیستیم بلکه آنچه برای ما اهمیت و اولویت دارد، خدمات‌رسانی شایسته به شهروندان است.

گفتنی است، در این جلسه مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها و مدیران و مشاوران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به طرح دیدگاه‌ها و موضوعات مورد نظر خود پرداختند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=53988 [۱]

[۳] [۴]