- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

انتظارات و مسئولیت اجتماعی روابط‌عمومی‌ها

ابوالقاسم حکیمیان؛
انتظارات و مسئولیت اجتماعی روابط‌عمومی‌ها

امروزه جهان در ابعاد مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حال حرکت به سمت استفاده بهتر و بجا و هرچه بیشتر از ابزارهای دیجیتال و الکترونیک و شبکه‌های مجازی مختلف اجتماعی است و در این بین روابط‌عمومی‌ها باید با سرعت و شتاب بیشتری در استفاده مطلوب‌تر از این ابزارها بپردازند.

پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]، روابط‌عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان از نقشی استراتژیک برخوردار است و باید مقوله مسئولیت اجتماعی [۲] سازمان را سرلوحه برنامه‌ریزی عملکردی خود قرار دهد. آنچه در گذشته ما از روابط عمومی انتظار داشتیم فعالیت‌های انتشاراتی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی ایجاد و ارائه محتوای استراتژیک موفقیت‌آمیز، الگوی ساختار و فرآیند تولید محتوا در وب‌سایت‌های سازمانی و پایگاه‌های خبری، آموزش کارشناسان و فعالان روابط عمومی و ایجاد کمپین تبلیغات موثر و ارزیابی از تبلیغات انجام‌شده، بود و در زمان حال قابلیت یک سیستم مدیریت محتوای الکترونیکی، وب‌سایت آموزشی، اپلیکیشن موبایل برای استفاده ذی‌نفع سازمان، پادکست، پویانمایی-اینفوگرافیک، خلاقیت و نوآوری تولید اپیلیکشن و پیام‌رسان برای ارائه محتوای الکترونیکی و تولید محتوای چندرسانه‌ای متناسب با نیاز سازمان و استفاده هوشمند از آن برای برگزاری همایش‌های سازمانی در درون و بین‌سازمانی است. 
اما مسئولیت اجتماعی روابط عمومی امروز اهمیت خاصی دارد؛ به‌ویژه اکنون که با مشکل کرونا روبه‌رو هستیم. روابط عمومی باید زحمات کسانی را که در خط مقدم نبرد با این مشکل اجتماعی هستند، به قاب دوربین و رشته تحریر درآورد و انعکاس پیام‌های روابط عمومی مردم را ملزم به اطاعت از دستورات مقامات بهداشتی کند که متاسفانه اکنون فقط روابط‌عمومی وزارت بهداشت این وظیفه را انجام می‌دهند و دیگر روابط‌عمومی‌ها کمترین کار در این حوزه را مسئولیت خود نمی‌دانند.
 در انتظار بعدی روابط عمومی سازمان‌های دولتی و خصوصی باید سازمان خود را مجاب به ادای مسئولیت اجتماعی خود در این دوره خاص کنند و هر سازمان دولتی و خصوصی در حوزه فعالیت خود برای کم کردن آلام مردم کوشش وافری کنند که مهم‌ترین آن تخفیف‌های مالی و معنوی برای مردم است اما متاسفانه آنچه دیده می‌شود سکوت مرگبار روابط‌عمومی‌ها در این زمینه است. 
روابط‌عمومی‌ها اعم از روابط‌عمومی سازمان‌ها و تشکل‌های روابط عمومی باید در تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی کوشش کنند. اگر در این برهه از زمان مردم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود اهتمام ورزند، قطعی بدانید بر مشکل کرونا غلبه خواهند کرد.
 روابط‌عمومی‌ها باید با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و اجتماعی جهت افکار عمومی جامعه را به‌طرف مسئولیت‌پذیری اجتماعی سوق دهند تا مردم با تکیه بر این مسئولیت‌پذیری اجتماعی که از طریق تشکل‌های مدنی انعکاس یافته، بر مشکلات جاری فائق آیند.

ابوالقاسم حکیمیان – عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران

[۳] [۴]