- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

الزام به درج فاکتور برای ۳۶ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت

الزام به درج فاکتور در ۳۶ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در برنامه میز اقتصاد خبر داد:
شناسه‌گذاری کالای وارداتی بالای ۹۰ درصد است/ الزام به درج فاکتور برای ۳۶ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت
[۱]

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ۹۴درصد ثبت سفارش‌ها با شناسه کالا یا شناسه مشابه انجام می‌شود و اکنون می‌توانیم بگوییم در بخش واردات، پروژه شناسه‌گذاری تا حد خوبی پیش رفته است.

به گزارش توسعه پویا [۲] از شاتا، علیرضا شاه‌میرزایی افزود: این‌که آمار دریافت شناسه کالا در واردات بیشتر از تولید داخل است بدین علت است که الزامات محکمی برای شناسه‌دار شدن کالاها در زمان واردات وجود دارد.

وی تصریح کرد: در بخش تولید داخل نیز سامانه برای شناسه‌گذاری آماده است و خود تولیدکنندگان باید اقدام به تکمیل شناسه کالاهای خود کنند و الزاماتی به تدریج اضافه می‌شود تا این مهم محقق شود.

۹۴درصد ثبت سفارش‌ها با شناسه کالا یا شناسه‌های رسمی مشابه انجام می‌شود

علیرضا شاه‌میرزایی در برنامه میز اقتصاد در خصوص تعداد شناسه‌های کالاهای وارداتی توضیح داد: به تعداد واردکنندگان هر کالا، شناسه آن متفاوت است و مدت‌هاست در تمام کالاهای اساسی و مهم وارداتی شناسه‌گذاری کامل شده است.

در ۳۶ گروه کالایی الزام به درج فاکتور در سامانه جامع تجارت وجود دارد

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که شناسه‌گذاری در واقع قدم اول است، ادامه داد: در گام بعدی، باید فاکتورها یا به عبارت صحیح، صورت‌حساب‌های فروش در سامانه جامع تجارت ثبت شوند که در ۳۶ گروه کالایی در تمام حلقه‌های زنجیره‌ الزام به ثبت وجود دارد.

وی افزود: تولیدکننده یا واردکننده، شرکت‌های پخش، انبار، حمل‌و‌نقل، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، همه الزام به درج صورت‌حساب در سامانه جامع تجارت دارند و در غیر این‌صورت، کالای آن‌ها خارج از شبکه و قاچاق یا احتکار تلقی خواهد شد.

شناسه کالا یکی از اجزای سامانه جامع تجارت است

شاه‌میرزایی سامانه شناسه کالا را یکی از اجزای سامانه جامع تجارت دانست و گفت: سامانه‌های زیر مجموعه و بخش‌های مختلف سامانه جامع تجارت در حال فعالیت هستند و البته این سامانه نیز مانند هر سامانه دیگر در حال کامل شدن است.

تحقق اهداف اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا و مبارزه با تورم به کمک سامانه جامع تجارت و شناسه کالا

وی با بیان این‌که در کالاهای اساسی پرونده‌های متعدد احتکار و قاچاق به کمک سامانه کشف شده است، افزود: بدون سامانه، نمی‌توانستیم جلوی افزایش قیمت و حتی کمبود بسیاری از کالاها را بگیریم. اگر سامانه‌های تجاری و اقدامات سریع مدیران مربوطه نبود، شاهد رشد قیمت لوازم‌خانگی به میزان حدود ۲۵درصد در ماه پایانی سال بودیم.

شاه‌میرزایی با اشاره به نیاز بیشتر مردم در ماه پایانی سال به لوازم یدکی خودرو بیان کرد: اکنون در حوزه‌هایی مانند لاستیک و روغن موتور خودرو، شناسه‌گذاری و ثبت در سامانه جامع تجارت نزدیک به کامل شدن است. وی افزود: در سایر لوازم یدکی خودرو نیز از بازارهای هوشمند استفاده کرده‌ایم که به زودی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=37761 [۱]

[۳] [۴]