- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

اقدامات بین المللی بانک توسعه صادرات ایران

اقدامات بین المللی بانک توسعه صادرات ایران
معبودی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز تشریح کرد:
اقدامات بین المللی بانک توسعه صادرات ایران [۱]
معاون بین‌‎الملل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد این بانک، تنها بانک ایرانی می باشد که در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۸۰ میلیون دلار برای تامین مالی صادرات در قالب اعتبار خریدار تخصیص داده است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا [۲]، حمیدرضا معبودی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تامین مالی انجام شده توسط بانک توسعه صادرات ایران، گفت: در سال گذشته قراردادهای اعتبار خریدار به مبلغ بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون دلار جهت تامین مالی صادرات به همراه قرارداد چهارجانبه با شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، صندوق ضمانت صادرات ایران و یک بانک ایرانی در خصوص همکاری در زمینه تامین مالی صادرات امضا شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بیش از ۲۸۰ میلیون دلار تسهیلات در قالب «اعتبار خریدار» به عنوان یکی از ابزارهای منحصر به فرد و کارآمد در حمایت از صادرکنندگان جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده است. 

معاون بین‌‎الملل بانک توسعه صادرات ایران همچنین گفت: در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار بابت خسارت اقساط بازپرداخت نشده اعتبار خریدار از صندوق ضمانت صادرات ایران در رابطه با تسهیلات اعطایی به کشورهای کوبا، سری‌لانکا و سودان در راستای برنامه تداوم آزادسازی منابع دریافت کردیم.

وی اعلام کرد: از دیگر اقداماتی که در سال گذشته در بانک توسعه صادرات ایران انجام شد، بررسی و حل مشکلات مربوط به طرح احداث خط انتقال برق در کشور ارمنستان و جلب مشارکت شرکت توانیر در این طرح بود. ما اصلاحیه قرارداد تامین مالی طرح احداث خط انتقال برق در کشور ارمنستان را با توجه به اهمیت طرح مبنی بر تمدید کل دوره تامین مالی قرارداد و افزایش درصد تامین مالی از ۷۷ درصد به ۸۵ درصد برای ادامه طرح در سال جاری و اخذ مجوز شورای پول و اعتبار را در این خصوص منعقد نمودیم.

معاون بین‌‎الملل بانک توسعه صادرات ایران درباره فعالیت‌های بین المللی این بانک در سال ۱۳۹۹ گفت: گزارش تجمیعی ۲۲ کشور مقصد صادراتی شامل ۱۷ کشور هدف صادراتی مندرج در بسته توسعه صادرات غیرنفتی و سایر کشورهای حایز اهمیت برای کشور را تدوین کردیم.

وی با اشاره به تهیه گزارش خدمات در کشورهای عضو اوراسیا در معاونت بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران، تصریح کرد: همچنین از طریق انعقاد و تمدید قرارداد عاملیت با بانک‌های داخلی نسبت به ارائه خدمت به مشتریان و صادرکنندگان اقدام کردیم.

معاون بین‌‎الملل بانک توسعه صادرات ایران  ادامه داد: حفظ و تقویت روابط با بانک‌های مستقر در کشورهای همکار، پیگیری مداوم جهت رفع انسداد حساب‌های این بانک نزد بانک‌های خارجی و همکاری جهت ساماندهی حساب‌های ارزی و خروج به موقع منابع به ارزهای یوان چین و روپیه هند نزد بانک‌های داخلی تحریم شده پیرو تحریم اخیر آمریکا در اکتبر ۲۰۲۰ از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت بین‌الملل بانک بوده است.

معبودی تصریح کرد: علاوه بر این، با ایجاد ساختار نظارت و پیگیری مستمر در معاونت بین الملل بانک، تعهدات ارزی واردکنندگان بانک توسعه صادرات به صورت مستمر پایش شده است و در حال حاضر در زمره بهترین عملکرد در شبکه بانکی کشور با مانده تعهدات ایفا نشده کمتر از یک درصد می باشیم.

مضافاً اینکه، بانک توسعه صادرات در راستای رسالت حمایت از صادرات غیرنفتی با ارایه خدمات مشاوره ای و برگزاری جلسات اطلاع رسانی، بررسی مشکلات فراروی صادرکنندگان در خصوص رفع تعهدات صادراتی و انجام مکاتبات لازم با ارگانهای ذیربط گامهای موثری در خصوص کمک به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و رفع تعهدات صادراتی برداشته است.

[۳] [۴]