- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

افزایش صادرات کفش داخلی به کشورهای خارجی در سال ۹۷

رییس اتحادیه کفاشان تبریز از صادرات گسترده کفش در سال گذشته خبر داد و گفت: از نیمه دوم سال ۹۷ تجربه بسیار خوبی در زمینه صادرات کفش به کشورهای منطقه داشتیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۱]، امروز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۹۸ مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته با حضور سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت، برخی از نمایندگان مجلس، تولیدکنندگان صنایع چرم، کیف و کفش و جمعی از مهمانان از کشورهای ایتالیا، روسیه و عراق در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این مراسم علیرضا جباریان رییس اتحادیه کفاشان تبریز، سال گذشته را سال‌ سختی برای تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و کاهش نقدینگی در سال گذشته شاهد رشد تولید و صادرات کفش بودیم. با توجه به اینکه کشورهایی همچون آذربایجان، ترکمنستان، امارات، پاکستان و… خود تولیدکنندگان این صنعت هستند، اما عمده خریداران کفش از کشور ما بودند.

جباریان با توجه به کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات کفش گفت: متاسفانه کاهش نرخ ارز در تیرماه امسال موجب از دست دادن دوباره بازارهای صادراتی ما شد و قیمت ها دیگر جذابیت سابق را برای کشورهای منطقه نداشت.

رییس اتحادیه کفاشان تبریز در ادامه افزود: از خرداد ماه سال جاری با توجه به حباب های شدیدی که در قیمت بعضی از مواد مانند سیلیکون که تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشت، در حال حاضر شاهد کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی مواد اولیه هستیم. در بحث چرم مشکل اساسی که با آن مواجه بودیم افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت چرم بود به طوری که قیمت چرم همچنان ثابت مانده بود اما خوشبختانه از ۱۰ روز پیش در تبریز و مشهد، کاهش ۳۰ درصدی قیمت چرم و مواد اولیه را اجرا کردیم.

وی در پایان گفت: هرچند قیمت چرم و مواد اولیه کاهش داشته اما هزینه های تولید و کارگری کفش با توجه به تورم رو به افزایش است که این امر موجب شده وضعیت بازار در حالت نیمه رکود قرار گیرد. امید می‌رود در دو ماه آینده برای خروج از این وضعیت قراردادی با کشور روسیه منعقد گردد تا تولیدکنندگان بتوانتد صادرات بهتری در بازار جهانی داشته باشند.

[۲] [۳]