- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان در دولت سیزدهم باید مورد توجه قرار بگیرد

استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان در دولت سیزدهم باید مورد توجه قرار بگیرد
استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان در دولت سیزدهم باید مورد توجه قرار بگیرد [۱]

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با توسعه پویا [۲] گفت: پس از گذشت چند ماه از تشکیل دولت سیزدهم، همچنان منتظر حضور فرهیختگان و نخبگان در بدنه دولت و وزارتخانه‌ها هستیم و دولت باید هر چه زودتر فضای استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود علمی و پژوهشی را فراهم کند و مانع روند فزاینده فرار مغزها شود.

حمید آخشته در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره رویکرد دولت سیزدهم نسبت به آمار نگران کننده مهاجرت ایرانیان به سایر کشورها اظهار کرد: متاسفانه خروج هم‌وطنان ما از کشور به منظور اقامت، مهاجرت و حتی پناهندگی بسیار شتاب گرفته و باید هر چه زودتر فکری به حال آن کرد. در این میان هستند کسانی که به لحاظ علمی و تخصصی حائز اهمیت هستند و فقدان آنها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری بر آینده کشور وارد نماید. ایران قوی نیاز به شهروندان قوی نیز دارد و باید راهی بیابیم تا آنها را در میهن خود حفظ و تامین نماییم.

این استاد دانشگاه درباره نقش نخبگان در توسعه و پیشرفت کشور افزود: کارها و پروژه‌های زیادی در کشور انجام شده که هرگاه از ظرفیت علمی و بومی استفاده شده، نتایج بسیار خوبی حاصل شده و چنانچه طرحی بدون پشتوانه علمی و تخصصی بوده، منجر به شکست و ضرر و زیان فراوان شده است. از این رو است که کشورهای پیشرفته مدام در حال جذب نخبگان سایر ملل هستند ولی ما به راحتی آنها را از دست می‌دهیم. به قول معروف ما می‌کاریم ولی دیگران درو می‌کنند!

وی با اشاره به رهبری فکری و جریان سازی مثبت نخبگان و فرهیختگان در بین عموم مردم گفت: این سرزمین از گذشته تا کنون مهد علم و فرهنگ و تمدن بوده و بزرگان ما همواره نقش به سزایی در روند تکامل دانش‌های گوناگون بشری داشته‌اند ولی سال‌هاست به دلیل نادیده گرفتن این قشر مهم و تاثیرگذار، دچار ضعف‌ها و کمبودهایی شده‌ایم که باعث شده بیشترین سود را دشمنان و بدخواهان ببرند و در عوض ضربه‌های بیشتری به منافع ما در جهان و منطقه وارد کنند. حتی در زمینه ورزش نیز دچار این مشکلات هستیم و قهرمانان ورزشی ما با پرچم کشورهای دیگر به رقابت حرفه‌ای خود می‌پردازند که جای تاسف بسیار دارد و جذب حداکثری جای خود را به دفع حداکثری داده است.

آخشته در پایان بیان کرد: تا دیر نشده و در ابتدای کار دولت سیزدهم هستیم باید هر چه زودتر سراغ نخبگان خود برویم و با توجه ویژه به نیازها و خواسته‌های آنان، زمینه‌ساز پیشرفت و بالندگی کشور شویم.
ایران عزیز ما ظرفیت‌های بسیار بیشتری نسبت به وضعیت موجود دارد و‌ بایستی با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان الگو و مسیر راه، با بهره‌مندی همه‌جانبه از متخصصین انقلابی، مسیر پیشرفت را بیش از پیش فراهم کنیم.

[۳] [۴]