- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

استانداردهای روابط عمومی و سواد رسانه‌ای

استانداردهای روابط عمومی و سواد رسانه‌ای
حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی/
استانداردهای روابط عمومی و سواد رسانه‌ای [۱]

خلاصه گفتگو در گفتگو با رادیو گفتگو:
روابط عمومی نیاز به سازماندهی مجدد، مهندسی مجدد و الگوسازی دارد. ما الگوی مشخصی نداریم و این یک آفت است لذا روابط عمومی به پوست اندازی جدی نیازمند است.

به گزارش توسعه پویا، [۲] روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است.

روابط عمومی قدرتمند دارای نگرش نو، رفتار حرفه ای، دانش روز و نیاز به حرکت نو دارد، دنیای امروز عصر انفجار اطلاعات و توسعه شگفت انگیز ارتباطات است.

افزایش خود انگاره مثبت در روابط عمومی

افزایش خود پنداره و ارتقای صلاحیتهای فردی و شایستگی و توانمندی های شخصی راهکار تحول در روابط عمومی است.

شاغلان روابط عمومی در عرصه های فردی و سازمانی باید انواع سوادها و شایستگی ها از جمله؛ سواد ارتباطی، سواد عاطفی ، سواد شایستگی و سواد رسانه ای را در خود بالا برده و به استاندارها و معیارهای لازم یک کارگزار روابط عمومی مطلوب نزدیک شوند.

آنچه ما همواره در مسیر تحول فردی و سازمانی به آن نیاز داریم این است که باید : “از خودمان آغاز کنیم ” و دانش و مهارت و تخصص های ارتباطی را در خودمان بالا ببریم.

روابط عمومی ها باید انواع فیک نیوزها را بشناسند.
اخبار جعلی به یکی از داغ‌ترین موضوعات تاریخ اخیر اخبار تبدیل شده ‌است.
اخبار جعلی انتشار عمدی اطلاعات کاملا نادرست و یا به شدت تحریف شده در قالب متن، عکس و یا فیلم از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا رسانه‌های خبری است. در مورد رسانه‌های اجتماعی، عمدتا توسط وب سایت‌هایی که به طور هدفمند اطلاعات نادرست را تحت پوشش اخبار معتبر منتشر می کنند، انجام می‌شود. لینک‌های اخبار در پلت فرم‌های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و سپس توسط کاربران بی خبر به اشتراک گذاشته می‌شوند.
اخبار جعلی انواع مختلف دارد که توسط خروجی‌های خبری منتشر می‌شوند:

اطلاعات کاذب غیر عمدی  Misinformation
 میس اینفورمیشن اطلاعات غلط است اما شخص و یا مالک رسانه که آن را منتشر می‌کند اعتقاد بر صحیح بودن آن دارند و هدفشان صدمه زدن و یا آسیب رساندن نیس

اطلاعات کاذب عمدی  disinformation
  دیس اینفورمیشن به اطلاعات نادرست و گمراه کننده گفته می‌شود که عمدا و تاکتیکی به منظور آسیب رساندن به فرد، گروه اجتماعی، سازمان و یا کشور و یا تاثیرگذاری بر افکار عمومی و مبهم نشان دادن حقیقت منتشر می‌شود. disinformation همچنین یک تاکتیک در جنگ اطلاعاتی است.

اطلاعات آسیب رسان malinformation
 یونسکو مال اینفورمیشن را به عنوان اطلاعات مبتنی بر واقعیت اما برای آسیب رساندن به شخص، سازمان یا کشور تعریف می کند. یک نمونه از اطلاعات نادرست هنگامی رخ داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، هکرها ایمیل هیلاری کلینتون را فاش کردند و کارزار دموکرات ها را بی ثبات کردند.
نمونه موردی اخبار جعلی در مورد وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت ! طراحان اولیه اخبار جعلی یک خبر معتبر و واقعی که فقط یک بخش از آن واقعی بود را به عنوان میس اینفورمیشن و در قالبی معتبر منتشر کرده و در سطح وسیعی آن را بازنشر دادند. در مرحله دوم وارد فاز جدیدی به نام دیس اینفورمیشن و مال اینفورمیشن شده و اطلاعات گمراه کننده ای را با اضافه کردن چند برابری به لیست اضافه کردند و عملا قصد وارد کردن ضربه به بدنه مدیریتی وزارت برآمدند و وارد فاز تخریبی شدند.

واکنش روابط عمومی

در روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی ابتدا اختلاف نظر در خصوص موضوع بالا گرفته و برخی از دوستان رسانه ای معتقد به جوابیه نویسی و استراتژی سکوت بودند تا بیش از این موضوع تسری پیدا نکند.
در مقابل برخی دیگر از جمله رئیس مرکز روابط عمومی و برخی دیگر از مدیران معتقد به پاسخ روشنگرانه در قالب های مختلف و انتشار آن در سطح گسترده بودند که با تکنیک آفندی وارد عمل شوند.
دکتر علیرضا رضا زاده معتقد است در مقابل کسانی که به قصد تخریب و آسیب هدفمند به وزارت عمل کرده اند،سیاست سکوت نه تنها موثر نیست بلکه انفعال روابط عمومی باعث می شود تخریب گران سودجو و منفعت طلب همواره به اقدامات خود بیفزایند لذا با استراتژی آفندی به قلب بحران وارد و با بهره گیری از شبکه گسترده ارتباطی ملی و با هوشمندی تیم همراه، نه تنها اقدامات موثری برای حل و فصل بحران انجام شد بلکه باعث شد دست های پشت پرده ماجرا نیز رو شوند!
روابط عمومی با بهره گیری از شبکه های اجتماعی،دانش محوری و دیجیتالی شدن اقدامات حرفه ای،فرآیند چندگانه تکنولوژی مدرن ارتباطی وتولید محتوای کیفی وتاثیر گذار را مدیریت کرد.
حجم ۷۶ میلیونی کاربران در دنیای اینترنت نشان می دهد روابط عمومی ها باید برای رسانه های نوین برنامه داشته باشند.

[۳] [۴]