- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

استانداردسازی و ساماندهی رسانه‌ها ضروری است

استانداردسازی و ساماندهی رسانه‌ها ضروری است
پژوهشگر رسانه:
استانداردسازی و ساماندهی رسانه ها ضروری است
[۱]
روزنامه نگار و پژوهشگر ژورنالیسم گفت: استانداردسازی و ساماندهی رسانه ها و حذف خبرنگاران غیرحرفه ای از این حوزه ضروری است.

به گزارش توسعه پویا، مجید رضاییان استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «شیوه‌نامه روزنامه‌نگاری»، در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: سال ۸۰ طرح استانداردسازی رسانه‌ها را مطرح کردم که در صورت اجرای آن، خبرنگارانی که فاقد استاداردهای لازم باشند حذف و باید وارد بخش آموزش خبری شوند.

روزنامه نگار و پژوهشگر ژورنالیسم به نبود روزنامه‌نگاری تحلیلی و تحقیقی در عصر رسانه امروز اشاره و بیان کرد: زمانی شاهد جریان سازی خبری و اثرگذاری  نقد و انتقاد خواهیم بود که از روش‌های تحقیق و تحلیل استفاده شود که لازمه آن آموزش و کسب مهارت است.

این پژوهشگر رسانه توضیح می‌دهد: اخبار بیشتر به شکل “وی گفت، وی افزود” در آمده است در صورتی که تنظیم گزارش‌های خبری باید بر اساس اطلاعات تولیدی و مشاهده صورت بگیرد.

رضاییان با تاکید بر قدرت قلم و مهارت روزنامه‌نگاری گفت: “طرح سوال”بدیهی ترین امر در روزنامه‌نگاری است؛ بطوری که با نحوه سوال خبرنگار سطح کیفی روزنامه‌نگار را می‌توان سنجید.

مسئولان در مقابل خبرنگاران فروتن باشند

وی بابیان اینکه باید مسئولان در مقابل خبرنگار فروتن باشتد و نه برعکس، افزود: در حال حاضر بیش از پیش نیاز به احیا و زنده کردن روزنامه‌نگاری تحلیلی و روحیه مطالبه‌گری در خبرنگاران هستیم.

رضاییان  امرونهی روابط عمومی‌ها در تنظیم اخبار را از ضعف رسانه‌ها دانست وگفت: وقتی شاهد باج گیری برخی سایت‌ها و شبه رسانه‌ها از دستگاه ها و خرید و فروش خبرنگار از سوی روابط عمومی‌ها هستیم؛ باید هم شاهد این سواستفاده های رفتاری باشیم.

 روابط عمومی‌ها حق اظهار نظر در نشر اخبار را ندارند

وی با بیان اینکه هیچ روابط عمومی حق اظهار نظر در چگونگی تنظیم و نشر اخبار را ندارد، افزود: رسانه‌ای کردن مسوولانی که از خبرنگار سلب اختیار کردند و آزادی بیان را گرفته اند؛ حق مسلم آن خبرنگار و رسانه است که باید از این ظرفیت خود استفاده و بهره ببرند.

وی تصریح کرد: برپایه اصول و مقررات فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاری، هر گونه مراوده مالی دستگاه ها با خبرنگاران و رسانه‌ها آسیب زا و عامل فساد می‌شود.

استاد و محقق ژورنالیسم با اشاره به وجود فساد سیاسی و اقتصادی در سطح کشور، افزود:  امروز سطح روزنامه نگاری پایین آمده است، حتی در اعطای یارانه به رسانه‌ها نیز فساد شکل گرفته است.

وی به شکل‌گیری سایت‌های دستوری و جناح بندی پایگاه‌های خبری اشاره کرد و گفت: روزنامه نگاری تحلیلی و انتقادی در چنین فضا اگر چه سخت است؛ اما باید تاوان آن را هم داد و نباید عقب کشید.

به گفته وی،  تنها در لوای تحقیق و پژوهش و تحلیل می‌توان به روزنامه‌نگاری پیشرفته دست یافت.

[۲] [۳]