- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

از یک دیدار در خیابان ایتالیا/ رونمایی با طعم کرونا

«الوعده وفا» بالاخره پس از چند بار وعده حضور و لغو به دلیل مشغله، پای یکی از جوانترین اعضای کابینه حسن روحانی به بهارِ خیابان سرسبز ایتالیا و مرکز فابا رسید، تا میهمان جمعی از مدیران ارشد بانکی و فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور باشند که البته با فاصله گذاری اجتماعی از یکدیگر در محل سالنِ بنفش اجتماعات این مرکز نشسته بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا  [۱]و به نقل از فابانیوز [۲]، «شیوع ویروس کرونا» فصل جدیدی از مناسبات را در جهان رقم زده است، این ویروس اگرچه در ابتدا همه را غافلگیر کرد اما به نظر می‌رسد همگان به آرامی در حالِ تطبیق خود با شرایط این ویروس ناخوانده هستند، این تطابق اما در حالی صورت می‌گیرد که به گفته صاحب نظران، تحول دیجیتالی را در کشور قریب به ۱۰ سال جلو انداخته است. جایی که اینترنت، فضای مجازی، کسب و کارهای فناورانه و سرویس‌های دیجیتالی، نه یک انتخاب بلکه به یک الزام تبدیل شده‌اند. نکته ای که در این دیدار از سوی ستاری نیز خاطرنشان شد.

بر همین اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که ید طولانی در حمایت و پشتیبانی از استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوآورانه و فین‌تک‌ها دارد و سالانه در جمع هزاران نفر از فعالان این عرصه حضور پیدا کرده و اقدامات قابل توجهی را در حمایت از آنها و همچنین از میان برداشتن موانع و چالش‌های موجود در کشور در این زمینه صورت داده است، بالاخره وعده خود را عملی کرد و به همراه معاونانش ظهر روز یکشنبه، بیست و یکم اردیبهشت ماه ۹۹ وارد ساختمان مرکزفابا در خیابان ایتالیا شد.

از جدیت تا اقبال ستاری

ورود سورنا ستاری به محل مرکز فابا و سالن اجتماعات این مرکز و نشستن وی در ردیف اول اما در ابتدا با حواشی همراه بود، همزمان با پایان قرائت قرآن، معاون رئیس‌جمهور رو به معاونینش تاکید کرد که تنها ۴۵ دقیقه برای حضور در این مراسم زمان دارد و نه بیشتر. ستاری در حالی که سعی داشت با جدیت مخصوص به خودش به همراهان و همچنین مدیران مرکز فابا بگوید که به اینجا آمده است تا با فعالیت‌های این مرکز آشنا شود و نه چیز دیگری، کلیپ آشنایی با فعالیت‌های مرکزفابا روی صفحه مانیتور پخش شد تا ستاری دقایقی در سکوت و تاریکی سالن با فعالیت‌های ۱۳ ساله این مرکز خوش‌نام آشنا شود.

ستاری که به نظر می‌رسد از مراسمات خشک و خالی دولتی فراری است و علاقمند است در جمع جوانان حضور پیدا کند و صدای آنها را شنیده و در جریان مشکلاتشان قرار بگیرد، تاکید کرد که قصد سخنرانی ندارد و آمده است تا شنونده باشد.

شاید ستاری در ابتدا گمان کرده بود که به یک مراسم جدی و خشک سازمانی دعوت شده است، وی احتمالا خبر نداشت که مرکز فابا جمعی از استارتاپ‌ها را دعوت کرده و به جای میزبانی از معاون رئیس‌جمهور در اتاق شخصی مدیرعامل و به دور از چشم دیگران، وی قرار است در یک سالن و درچند متری استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ی‌های عرصه بانکی و مالی با فعالیت‌های مرکزی آشنا شود که تاکنون ۵ دوره نمایشگاه تراکنش ایران را برگزار کرده است و به تنهایی به دنبال برگزاری اولین نمایشگاه تراکنش استانبول است. جایی که احتمالا می تواند نقطه عطفی در فعالیت‌های مرتبط با فناوری‌های نوین مالی ایران و جهان باشد، البته به دور از چشم ترامپ و تحریم‌هایش!

انتظارات مرکزفابا از ستاری

مدیرعامل مرکزفابا در ابتدای این جلسه گزارشی از چگونگی راه‌اندازی و تاسیس مرکزفابا و همچنین فعالیت‌های این مرکز در چند سال اخیر ارائه کرد. محمد مراد بیات با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های مرکز فابا در حوزه کسب‌وکارهای نوپا و فین‌تکی و شهر هوشمندی است که تحت عنوان فاباتک، مدیریت می‌شوند، گفت: ما اینجا نه شتاب‌دهنده هستیم و نه VC ، بلکه تسهیلگریم و قریب به ۱۰۰ تیم استارتاپی در حوزه فین‌تک و شهر هوشمند عضو فاباتک هستند.

بیات در ادامه تاکید کرد: مرکزفابا جایی است که باخرد جمعی نظام بانکی تاسیس شده و ۱۳ سال بدون وقفه در حال توسعه کار خود بوده است، تریبون هیچ کدام از جریانات کسب و کاری و سیاسی نیست و همواره در تلاش هستیم تریبون مصالح و منافع ملی کشور باشیم. از بودجه دولتی بهره نبردیم اما در عین حال در خدمت دولت و آرمان‌های دولت و بانک مرکزی بودیم و البته از نقد سازنده نیز ابایی نداریم.

وی با بیان اینکه فابا اکنون به کانون تصمیم‌سازی صنعت بانکداری و پرداخت تبدیل شده است، گفت: سرمایه ما در مرکز فابا، داده‌ای است که ما از متخصصان، محصولات و مدیران ایرانی و غیرایرانی داریم، در کشور منحصربه فرد است. دومین سرمایه ما شبکه‌ای است که از فعالان فناوری‌های مالی در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده‌ایم و بدون شک نمونه مشابه آن در کشور وجود ندارد. سومین سرمایه ما تجربه عمیقی است که از مشکلات و مسائل صنعت داریم چرا که ۱۳ سال است به صورت پیوسته در حال رصد مسائل این حوزه هستیم و ۳ نسل پیکسوتان، مدیران میانی و جوانان استارتاپی را گردهم آورده‌ایم.

بیات در ادامه گفت: آقای دکتر ستاری، ما نه در حوزه سخت‌افزار کار می‌کنیم و نه نرم‌افزار، کار ما مغزافزاری است که حاشیه سود بسیار پایینی دارد تا جایی که گاهی خودش را نیز تامین نمی‌کند، اما در این حوزه باقی ماندیم چرا که می‌دانستیم این حوزه زیرساخت این صنعت است و این راه را نیز ادامه خواهیم داد.

 
بیات در ادامه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست تا اصلاحاتی در زمینه تعاریف و شاخصه‌های دانش‌بنیانی موجود را در خصوص مراکزی چون مرکز فابا اعمال کند. وی در این باره گفت: طبیعتا، مراکزی همچون مرکز فابا، به تولید محصولات سخت افزاری و نرم افزاری نمی پردازد، بلکه پلت فرم و نردبان ساختن محصولات نوین است. از این رو، بهتر است در بحث دانش بنیانی این گونه مراکز، اصلاحات و شاخصه‌های متناسب با آنها درنظر گرفته شود. ما در فابا بر شیفت پارادایم‌ها و تغییر نگرش‌ها کار می‌کنیم، مساله‌ای که موضوع بسیار اساسی و جدی است. به همین خاطر انتظار تعامل و ارتباط بیشتری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم.

رونمایی با طعم کرونا

پس از سخنرانی مدیرعامل مرکزفابا، نوبت به رونمایی از برنامه‌های پیش روی مرکز فابا رسید و دکتر بیات پس از ارائه توضیحاتی درباره جزئیات برگزاری ششمین نمایشگاه تراکنش ایران و تقدیم بروشور چاپ شده آن به ستاری، از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست تا این رویداد رونمایی کند، رونمایی این نمایشگاه با تشویق حاضرین و استقبال مدیران حاضر همراه شد.

 
رونمایی از «بِرند برنده» که بنا دارد به قلب برندها سفر کند و برترین محصولات ایرانی در حوزه فناوری‌های مالی را در قالب دایره المعارفی در ابتدای ۱۴۰۰ منتشر کند نیز برنامه دیگر این مراسم بود که با استقبال معاونت علمی ریاست جمهوری همراه بود. همچنین اولین نمایشگاه تراکنش استانبول از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که سورنا ستاری در این مراسم از آنها رونمایی کرد.
 

درد و دل استارتاپی با ستاری

در ادامه این نشست صمیمانه، ستاری رو به جمعیتی که پشت سر ایشان نشسته بود، این سوال را مطرح کرد که چه کسانی در این جمع از اهالی اکوسیستم استارتاپی هستند. تعداد زیادی در جمعیت دستان خود را بالا بردند و ستاری از یکی از آنها خواست تا به روی سن بیاید. این اتفاق برای سه دفعه دیگر نیز تکرار شد و ۳ آقا و یک خانم از بنیانگذاران و فعالان استارتاپی حوزه بانکی و مالی به معرفی فعالیت‌های خود و همچنین مشکلات و چالش‌هایشان پرداختند که با پرسش و پاسخ ستاری همراه بود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مابین صحبت ها به مشورت و صحبت با معاونینش می پرداخت و سولاتی را از آنها می پرسید.

 
همچنین در پایان این مراسم، دکتر ستاری ۲ نکته را یادآوری کرد و گفت که تیم‌های استارتاپی مشکلات خود را از طریق مرکزفابا مکاتبه کرده و به دفتر ایشان ارسال کنند تا مورد بررسی و گره گشایی قرار بگیرند و دوم اینکه جلسه‌ای را در اولین فرصت در دفتر ایشان و با حضور مدیریت مرکزفابا برگزار شود تا متناسب با برنامه های مرکز فابا اقدامات عملیاتی انجام گیرد.

همچنین در پایان این مراسم، لوح  یادبودی به یادگار از سوی مجموعه مرکزفابا به ستاری تقدیم شد.

[۳] [۴]