مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اعلام اینکه کمبود جدی فضای پارک خودروها در پایتخت و اِشغال سطح گسترده معابر، ضرورت توسعه فضاهای پارک غیر حاشیهای خودرو و احداث پارکینگهای طبقاتی را در سطح شهر دوچندان کرده است، گفت: در حال حاضر، ۲۴ پارکینگ طبقاتی عمومی شهرداری در تهران وجود دارد که به هیچ عنوان پاسخگوی کمبود فضای پارک خودروها نیست. حداکثر طی ۲سال ظرفیت پارکینگهای طبقاتی شهرداری تهران به بیش از دو برابر افزایش مییابد.
به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران؛ دکتر سید مجتبی شفیعی، با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه توسعه پارکینگهای طبقاتی تهران آغاز شده است، افزود: با برنامهریزیهای صورت گرفته، تعداد پارکینگهای طبقاتی عمومی، ظرف کمتر از دو سال، بیش از دو برابر می شود و تعداد آنها از مجموع ۲۴ پارکینگ فعلی به ۵۲ مجموعه پارکینگ عمومی افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه کمبود جایِ پارک از جمله عواملی است که با اِشغال سطح معابر، جریان ترافیک را تحت تأثیر قرار میدهد، اظهار کرد: ایجاد و تأمین پارکینگ مورد نیاز شهروندان از طریق آزادسازی بخشی از معابر میتواند در بهبود وضعیت جریان عبور و مرور در معابر شهری و کاهش تأخیرهای ترافیکی مؤثر باشد.
شفیعی با اشاره به مفاد شیوهنامه پارکینگ محلهای و مصوبات قانونی حاکم، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته فیمابین سازمان حمل و نقل و ترافیک با شهرداریهای مناطق ۲۲ گانه و بخشهای دیگر خارج از شهرداری تهران، در مورد طراحی و ساخت ۲۸ مجموعه در مناطق مختلف توافق شده که با تکمیل و بهرهبرداری از آنها، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ فضای جدید پارک غیر حاشیهای به ظرفیت موجود پارک خودرو افزوده خواهد شد.
وی در ارتباط با موقعیت جغرافیایی این پارکینگها در سطح مناطق ۲۲ گانه، عنوان کرد: ساخت ۵ پارکینگ در مناطق ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ آغاز شده و ۱۱ قطعه زمین نیز در مناطق ۱، ۲، ۶، ۷، ۹، ۱۰ و ۱۲ برای ساخت پارکینگ در دست طراحی است و ۱۲ قطعه زمین دیگر در مناطق ۲، ۳، ۶، ۸، ۱۳، ۱۶، ۱۷ و ۲۲ در مرحله مطالعه و توافق زمین برای ساخت قرار دارند که از این ۲۸ مجموعه، حداقل ۳ مجموعه به صورت مکانیزه اجرا خواهد شد.
شفیعی در رابطه با مزایای توسعه پارکینگهای طبقاتی مکانیزه نیز توضیح داد: انتقال خودکار خودروها، استفاده بهینه از فضای حداقلی برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بالاتر و فضای زیرزمینی در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپها و لوپها، افزایش سطح ایمنی راننده و سرنشینان خودرو و عدم وقوع تصادفات احتمالی از جمله مزیتهای گسترش پارکینگهای طبقاتی مکانیزه محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه احداث پارکینگهای غیر حاشیهای در شرایط فعلی که کسری پارکینگ در سطح شهر بسیار جدی است از اهمیت مضاعف برخوردار است، تصریح کرد: این اقدام یکی از راهکارهای مؤثر در آزادسازی ظرفیت تسهیلات عبوری و بهبود جریان ترافیک در سطح معابر محسوب میشود که آن را در دستور کار قرار دادهایم.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در خاتمه از عموم شهروندان درخواست کرد که در سفرهای درونشهری خود تا جای ممکن از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند چرا که سهم زیاد خودروهای تکسرنشین از عوامل افزایش آلودگی هوا و تشدید مشکلات ترافیکی شهر تهران محسوب میشوند.
لینک کوتاه: