- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

آشنایی با نظام ملی نوآوری

آشنایی با نظام ملی نوآوری [۱]
حمیدرضا حاجی اشرفی/ کارشناس مطالعات ریسک و بیمه/ [۱]
آشنایی با نظام ملی نوآوری/ بخش نخست: تبیین اهداف نشست‌های دوشنبه‌های بیمه‌ای در مسیر تولید دانش شفاهی [۱]

توسعه پویا [۲]، سیستم ملی نوآوری که به آن نظام ملی نوآوری نیز می گویند به نام (National system of innovation) NSI در دنیا نامیده می‌شود. یک سیستم مدیریت نوآوری فراسازمانی و در مقیاس کلان و کشوری است، که نقش مجموعه سازمانها مانند دانشگاهها، موسسات پژوهشی، پارک‌های فن‌آوری، مراکز تحقیق و توسعه، مراکز صنعتی و غیره در فرآیندهای نوآوری و رابطه تعاملی آنها در این خصوص می‌پردازد‌. نظام ملی نوآوری زیر سیستم‌های مانند؛ نظام ملی پژوهش، نظام ملی خلاقیت، نظام ملی مالکیت فکری، نظام ملی مدیریت فناوری و همچنین نظام محلی یا منطقه ای نوآوری را شامل می‌گردد. فریمن در ۱۹۸۲ با الهام از لانداوال این اصطلاح را بکار برد.

فریمن نوآوری را حاصل فرآیندی غیرخطی و شبکه‌ای درهم تنیده از عوامل مختلف می‌داند که در همکاری با هم ایفای نقش می‌کنند.(دیکشنری آبادیس)

نظام ملی نوآوری: این نظام به عنوان الگو و چارچوبی برای تحلیل نوآوری با رویکرد نظری در بررسی نقش دولت- دانشگاه- صنعت(بخش های خصوصی و تعاونی) در تقویت نوآوری و نظام ملی نوآوری ایران، ترویج فرهنگ کارآفرینی، نوآوری و کارآفرینی، آشنایی با ویژگیهای اصلی نظام ملی نوآوری ایران از طریق ترکیب سیستم و تحقیقات (شفیعی مسعود – همتی محمد علی، تهران)

فرهنگ کارآفرینی: قبل از بیان تعریف فرهنگ لازم‌ است در مورد مفهوم کارآفرینی به زبان ساده مختصر توضیحی داده شود. کارآفرینی همان فرآیند ایده پردازی نو است. خلق فرصت‌های نوین بر پایه تاسیس شرکت‌ها و موسسات خصوصی و تعاونی در کشورهای مختلف از برنامه‌های با اهمیت و کلیدی کار آفرینی در اکوسیستم فضای کسبو‌کار کشورهای مختلف است که طی تاسیس شرکت‌های کوچک و بزرگ شکل می‌گیرند. آمریکا پیشروترین کشور در این حوزه است. بر خلاف ایران که روحیه کارمندی در نزد عامه مردم رایج است.

فرهنگ‌ چیست؟
در یک نگرش کلی و جامع <فرهنگ> شیوه و اسلوب زندگی را می‌گویند. فرهنگ‌ها همیشه در حال تحول هستند و تحت تاثیر شرایط اجتماعی- اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه قرار دارند.

نحوه شکل‌گیری (فرهنگ کارافرینی ):
مجموعه روش‌ها و باورها و اعتقادات، ارزش‌ها منشا شکل‌گیری و اثربخشی فعالیت‌های کارآفرینی در جوامع می‌شوند. در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ کارآفرینی یک باور اساسی نهفته و آن باور اینست: نمی‌توان در امواج سهمگین تحولات محیط کسب‌وکار جهانی بصورت جزیره‌ای و انتزاعی به داشتن گذشته پر افتخار و ظاهر خوب شرایط امروزی بسنده کرد و قانع بود. بطور مستمر باید شرکت‌ها و موسسات جدید دانش محور تاسیس شوند. این اقدام بنیادین بدون نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی محقق نخواهد شد.

ادامه دارد …

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=66531 [۱]

[۳] [۴]