آرامش بازار لوازم خانگی در گرو شفافیت عملکرد فروش واحدهای تولیدی و توزیعی است/ اعطای تسهیلات خرید لوازم خانگی موجب رونق تولید خواهد شد

دبیر ستاد تنظیم بازار در بازدید از بازار لوازم خانگی؛
آرامش بازار لوازم خانگی در گرو شفافیت عملکرد فروش واحدهای تولیدی و توزیعی است/ اعطای تسهیلات خرید لوازم خانگی موجب رونق تولید خواهد شد

دبیر ستاد تنظیم بازارامروز با حضور در بازار لوازم خانگی تهران، امین حضور از نزدیک با عرضه کنندگان وفروشندگان این اقلام گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا و به نقل از شاتا در جریان این دیدار بسیاری از عرضه کنندگان و فروشندگان واحدهای صنفی مشکلات خود را مطرح کردند و پیگیری لازم در این خصوص صورت گرفت.
کلامی پس از بازدید از بازار لوازم خانگی در امین حضور تهران در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: واحدهای تولیدی لوازم خانگی باید فهرست تولید خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری نمایند و اتحادیه های صنفی نسبت به بارگذاری فهرست صنوف زیر نظر خود در این سامانه نیز اقدام کنند.
محمدرضا کلامی افزود: لوازم خانگی جزو کالاهای مصرفی بادوام در سبد خانوار ایرانی است و چند جلسه مهم برای مدیریت و تنظیم بازار برگزار کردیم که تصمیمات مهمی در این جلسات اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: این بازدید میدانی برای مشاهده بازخورد این تصمیمات و با همراهی مسئولین و ‌مدیران ذیربط، دستگاه های نظارتی و بخش خصوصی حوزه تولید و توزیع انجام گردید تا مشکلات از نزدیک رصد شود.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص تامین محصولات لوازم خانگی مورد نیاز بازار مصرف کشور، بیان کرد: مدیریت منابع ارزی در راستای جهش تولید و حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران انجام می شود و ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی علاوه بر افزایش تولید می بایست به تحقق حقوق مصرف کننده در نهایت منجر شود.
کلامی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که اگر ممنوعیت برقرار می کنیم نباید تعادل عرضه و تقاضا برهم بخورد.
وی بیان کرد: مقادیر تولید و تقاضا در بازار تا قبل از شروع سال جدید متعادل بوده و با شروع سال به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز لوازم خانگی از جمله ورق فولادی به خاطر نوسانات ارزی دچار افزایش نرخ شد، واحدهای تولیدی به دنبال افزایش قیمت بوده اند.
به گفته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات گرانفروشی علی الخصوص در بخش نمایندگی ها و عاملین توزیع کل، بنکداران و عمده فروشان به شدت باید از سوی دستگاه های نظارتی اقدام شود.
قیمت‌ها باید برای اطلاع عمومی در سامانه ۱۲۴ درج شود
دبیر ستاد تنظیم بازار در این خصوص ادامه داد: برای تنظیم بازار و جلوگیری از نابسامانی مقرر شد ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت در اقلام لوازم خانگی اعمال شود و قیمتهای جدید باید برای اطلاع عمومی در سامانه ۱۲۴ درج گردد.
کلامی گفت: با درج قیمت در سامانه ۱۲۴ قطعا شفاف سازی به وجود می آید و مصرف کننده خود یک بازرس در سطح عرضه خواهد شد، هر چند بازرسین و دستگاه های نظارتی نیز با عرضه کالاها با قیمتهای غیر متعارف در سطح عرضه برخورد قانونی لازم را دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مصارف مواد اولیه واحدهای تولیدی مشخص شده تا این واحدها مواد اولیه خود را از بورس کالا، مچینگ یا فروش اختصاصی یا حتی خارج از بورس کالا ولی به قیمت کشف شده تهیه نمایند و این واحدها مجبور نباشند از بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اضافه کرد: با تغییر ارز مورد نیاز برخی اقلام از۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی منابع مالی بیشتری برای تامین مواد اولیه مورد نیاز است که این نیاز شامل تولیدکننده و مصرف کننده نیز می‌شود.
به گفته این مسئول نهادهای نظارتی برخورد با گرانفروشی ، احتکار، عدم اطلاع رسانی قیمت و عدم درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت را در دستور کار دارند.
وی از هیات همراه خود خواست اقدامات لازم را برای الزام واحدهای صنفی به رعایت قیمت مصرف کننده در دستور کار قرار دهند و تدبیری برای پیشگیری از تغییر روزانه قیمت و اعمال ضرایب سود بر اساس فاکتور بیاندیشند .
کلامی تصریح کرد: لازم است واحدهای تولیدی که کالاهایی با قیمت مناسب تر و کیفیت بالاتر را به بازار عرضه می کنند در دریافت مواد اولیه تولیدد مانند ورق، مس، ارز و …، اولویت یابند.
وی تاکید کرد: لازم است در حوزه لوازم خانگی نیز تقاضا واقعی شود و عدم نصب کالاها در زمان مقرر سبب از بین رفتن گارنتی شود تا تقاضای سوداگرانه امکان ورود به بازار را نیابد .
این مقام مسئول گفت: لازم است عرضه مستقیم کالااز طریق فروش اینترنتی نیز برای مصرف کنندگان صورت گیرد.
دولت تسهیلات ارزان قیمت برای خریداران لوازم خانگی در نظر بگیرد
کلامی اضافه کرد: دولت برای مدیریت این بخش باید سیاستهایی اتخاذ کند تا وام و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد که مصرف کننده با این تسهیلات بتواند به خرید کالا مبادرت ورزد و البته مشروط بر اینکه این تسهیلات صرفا صرف خرید لوازم خانگی شود.
وی در خصوص شرایط توزیع محصولات لوازم خانگی گفت: واحدهای تولیدی باید فهرست تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری نمایند و اتحادیه های صنفی نیز نسبت به بارگذاری فهرست صنوف و توزیع روزانه واحدهای تحت پوشش و الزام ایشان به ثبت اطلاعات در این سامانه نیز اقدام کنند.
نباید انحصار در توریع ایجاد شود
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه نباید انحصار در توریع ایجاد شود، گفت: به این موضوع حتما رسیدگی می کنیم و باید شرایط به گونه ای شود که کالا در شبکه مویرگی توزیع در دسترس عموم قرار بگیرد و عرضه های اینترنتی برای کاهش فاصله تولیدکننده و ‌مصرف کننده را دنبال می کنیم.
کلامی با بیان اینکه در نظام توزیع به دنبال حذف واسطه ها هستیم، تصریح کرد: واحدهای تولیدی باید موضوع تامین سبد کالایی مورد نیاز خانوار را با قیمت های مناسب مدنظر داشته باشند، مثلا سبد کالایی مرتبط با جهیزیه را تولید و جهت خرید مردم اطلاع رسانی کنند.این سبدها لازم است با قیمت تمام شده مناسب در دسترس مردم قرار گیرد و بدون تردید این اقدام امکان مناسبی را در اختیار تولیدکنندگانی که به دنبال سهم بالاتر بازار هستند، قرار خواهد داد.
کلامی تاکید کرد: در جریان این بازدید یکی از تولید کنندگان اعلام آمادگی نمود ۵ قلم کالای مهم لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر، لباسشویی ، اجاق گاز، تلویزیون و جاروبرقی را که قیمت اقتصادی داشته و به عنوان کالای لوکس به حسب نمی آید را به تعداد ازدواج های سالانه یعنی ۵۰۰ هزار سبد کالایی لوازم خانگی، را با اولویت مزدوجین و واجدین شرایط تحت پوشش بهزیستی ، کمیته امداد، بازنشتگان و در مرحله بعد سایر متقاضیان قرار دهد که در حال نهایی کردن این طرح هستیم . وی از همه تولیدکنندگانی که آمادگی دارند کالا را با قیمت مناسب با واسطه کمتر در اختیار مردم قرار دهند، طرح های خود را ارائه نمایند.
بازرسی از انبارها برای جلوگیری از احتکار در اولویت است
وی همچنین تصریح کرد: بازرسی از انبارها و‌ مراکز نگهداری برای جلوگیری از احتکار کالاها در اولویت قرار دارد و‌ مردم نیز به دور ازخریدهای هیجانی محصولات مورد نیاز خود را در زمان مورد نیاز بخرند.
گفتنی است؛ سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت برای رصد و پایش آخرین وضعیت عرضه و تأمین کالاهای لوازم خانگی از بازار لوازم خانگی در امین حضور تهران بازدید نمود و از نردیک در جریان مهمترین مسایل و مشکلات این حوزه قرار گرفت.
جمشید گلپور «رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران»، کیوان گردان «مدیرکل دفتر برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صمت»، کامران کارگر، مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار، رییس اتحادیه فروشندان لوازم خانگی، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی و جمعی از فعالان بخش خصوصی، اتاق های اصناف، تولیدکنندگان و اتحادیه ها و نمایندگان سایر دستگاه های نظارتی از جمله تعزیرات نیز در این بازدید سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت را همراهی کردند.
در این بازدید میدانی، بازخورد تصمیم ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصولات و اقلام لوازم خانگی و نحوه اجرای این تصمیمات در گفتگو با مردم و فروشندگان در سطح عرضه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وفور کالا و تعادل در بخش تولید و سطح عرضه کالاهای لوازم خانگی و رعایت قیمت مصوب ثبت در سامانه ۱۲۴ از سوی فروشندگان از نکات قابل توجه در این بازدید بوده است.
کلام در پایان به تمام تولیدکنندگان اعلام کرد در راستای کاهش قیمت تمام شده و افزاش بهره وری اقدام کنند زیرا اگر قیمت ها برای حفظ حقق مصرف کنندگان در یک بازار رقابتی کاهش نیابد ممکن است کالای قاچاق که با ارز بازار آزاد و از کانال غیر رسمی معمولا وارد و ریسک بسیار بالایی دارد و جایگاه کالای ایرانی را در شبکه تزویع خود به مخاطره بیندازد.
وی گفت: وقتی تولید داخل با انرژی و نیروی انسانی داخل تولید می شود و قطعات وارداتی حوزه تولید نیز با تعرفه پایه واحد می شود قاعدتا نباید کالای قاچاق که با ارز آزاد وارد می شود ارزان تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *